• Humlan88

Hur mycket kan man lita på Boolis värderingar.

Har gjort 2 värderingar via Booli på huset vi hyr och huset vi är intresserade av att köpa. På booli gör de ju bara uppskattade värderingar. Men hur mycket stämmer deras värderingar? Någon som har erfarenhet. Tycker priset när jag gör värdering där blir väldigt, väldigt högt. Med tanke på husets skick. Någon som har erfarenhet? 

• Svar på tråden Hur mycket kan man lita på Boolis värderingar.
  • Anonym (S)

Den säkraste värderingen är faktiskt att utgå från taxeringsvärdet! Det motsvarar ca 75 % av marknadsvärdet och där har du ditt svar. Booli skulle jag inte lita en sekund på.

• Anonym (Kex)

Det svåra med hus är att du kan försöka värdera dem efter alla konstens regler, men i slutändan är de ändå bara värda det någon vill betala för dem.

Men tips är väl att kolla vad andra hus i ungefär samma storlek och skick har blivit sålda för i närtid. 

• Anonym (Högt)

Booli värderar lite för högt jämfört med marknadsvärdet just nu, iaf där jag bor (Östergötland) 

• Anonym (S)

Lite högt var verkligen en underdrift ;) Bor också i Östergötland förresten. Gjorde en värdering av vårt hus som vi ska sälja snart, det värderades av Booli till ca 20 % mer än vad mäklaren kom fram till. Vi använder en välrenommerad firma som garanterat vet vad de sysslar med så jag har ingen anledning att tvivla på deras värdering.

Booli använder sig av statistik och är en automatiserad tjänst. Går som sagt inte att lita på.

• MsM84

Booli tar inte hänsyn till skick på huset vilket en mäklare gör. Därför blir det lätt väldigt fel.

• Humlan88
    Anonym (S) skrev 2024-08-04 10:01:03 följande:

Den säkraste värderingen är faktiskt att utgå från taxeringsvärdet! Det motsvarar ca 75 % av marknadsvärdet och där har du ditt svar. Booli skulle jag inte lita en sekund på.

Dum fråga, med vad menas med taxeringsvärdet?
  • Anonym (S)
    Humlan88 skrev 2024-08-04 11:35:01 följande:
    Dum fråga, med vad menas med taxeringsvärdet?
    Det är Skatteverkets siffror. SKV skickar ut en ny värdering varje år, kontakta dem om du inte hittar dina papper.
  • Anonym (Elin)
    Vad är ett taxeringsvärde? Ett taxeringsvärde är ett samlat värde av en fastighet och kan vara grund för belåning, försäkring, beskattning, värdering och underlag för tomträttsavgäld. Det ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i respektive värdeområde två år före taxeringsåret.
  • Humlan88

När det görs en värdering. Tas det med sådana saker som, om det exempelvis skulle vara fuktskador? 

• PH76
    Humlan88 skrev 2024-08-05 07:02:43 följande:

När det görs en värdering. Tas det med sådana saker som, om det exempelvis skulle vara fuktskador? 

Inte i taxeringsvärde, för det så krävs det ju att någon faktiskt kommer och tittar på det.
  • Anonym (Mäklare)
    Anonym (Högt) skrev 2024-08-04 10:24:29 följande:

Booli värderar lite för högt jämfört med marknadsvärdet just nu, iaf där jag bor (Östergötland) 

Booli värderar lågt där vi bor. Nästan allt säljs dyrare (Stockholm)

Booli KAN vara bra men kan också vara upp åt väggarna fel! Ta in en (eller två) mäklare som värderar!!
  • Anonym (I)

Ta in två-tre mäklare som värderar. Ni och säljaren vill kanske välja en varsin och sen kan det vara bra med en tredje om de ger väldigt olika värde.
    taxeringsvärdet kan man kolla lite på men det är ju mer en grov uppskattning, ta taxeringsvärdet ggr 1,5 så får ni ett hum om det.
    Booli ligger ibland för högt och ibland för lågt. har ni finjusterat boolis värdering? Man kan ju lägga in skick, uteplats mm.

• Humlan88

Värderingsmannen var utanför och sa att tomten kunde vara värd 900 000 sen tillkommer huset, så är väll typ kört känns det som :( 

• Anonym (Elin)

TS? Vet du vad det verkliga taxeringsvärdet är på ditt hus?

• Humlan88
    Anonym (Elin) skrev 2024-08-07 19:14:56 följande:

TS? Vet du vad det verkliga taxeringsvärdet är på ditt hus?

Nej ingen aning 
  • Anonym (I)
    Humlan88 skrev 2024-08-07 19:16:37 följande:
    Nej ingen aning 
    Kolla upp det via Skatteverket.
    Så har du något att utgå ifrån. 
Svar på tråden Hur mycket kan man lita på Boolis värderingar.