Söka nytt/byta jobb när man planerar en trea
Behöver hjälp att reda ut mina tankar. Har jobbat på ett ställe länge och trivs bra med arbetsuppgifter och har fantastiska kollegor. Har dock aldrig riktigt trivts med arbetsförhållandena med beredskap där man alltid får räkna med jobb och förtroendearbetstid som mest innebär massa obetald övertid. Med två små barn och en man som jobbar skift känns det inte alls som att vi kan få ihop ett hållbart familjeliv. Har lutat åt att byta jobb när föräldraledigheter är klara om det fortsatt känns jobbigt. Har haft mina ögon på en annan arbetsplats som länge försökt rekrytera mig.
Alldeles snart ska jag börja jobba deltid efter föräldraledighet och maken ta sin del. Fick mitt schema och fick fruktansvärd ångest (kunde knappt andas, hela kroppen bara knöt sig). Jag VILL inte vara ifrån barnen dagar i streck, jobba jul, aldrig komma hem i tid osv. Uppenbart funkar inte mitt nuvarande jobb för mig längre.
Problemet är detta - vi planerar för och jobbar på en trea. Vill ha dem tätt för att de ska kunna få utbyte av varandra och samma aktiviteter etc. Men kan man ens söka nytt jobb under dessa förutsättningar? Känns inte helt bra. Vill ju också vara ärlig mot ny arbetsgivare, men hur är man ens det? Har dessutom haft jobbiga graviditeter. Å andra sidan vet jag inte alls hur jag ska stå ut på nuvarande arbete, det är inte riktigt upplagt för någon med ett liv utanför jobbet. Det kan ju dröja länge innan en ev trea blir till, å andra sidan kan det ju lika gärna gå snabbt. Usch, jag vet varken ut eller in. Någon med insikter eller åsikter?