• FruVindstorp

Söka nytt/byta jobb när man planerar en trea

Behöver hjälp att reda ut mina tankar. Har jobbat på ett ställe länge och trivs bra med arbetsuppgifter och har fantastiska kollegor. Har dock aldrig riktigt trivts med arbetsförhållandena med beredskap där man alltid får räkna med jobb och förtroendearbetstid som mest innebär massa obetald övertid. Med två små barn och en man som jobbar skift känns det inte alls som att vi kan få ihop ett hållbart familjeliv. Har lutat åt att byta jobb när föräldraledigheter är klara om det fortsatt känns jobbigt. Har haft mina ögon på en annan arbetsplats som länge försökt rekrytera mig.

Alldeles snart ska jag börja jobba deltid efter föräldraledighet och maken ta sin del. Fick mitt schema och fick fruktansvärd ångest (kunde knappt andas, hela kroppen bara knöt sig). Jag VILL inte vara ifrån barnen dagar i streck, jobba jul, aldrig komma hem i tid osv. Uppenbart funkar inte mitt nuvarande jobb för mig längre.

Problemet är detta - vi planerar för och jobbar på en trea. Vill ha dem tätt för att de ska kunna få utbyte av varandra och samma aktiviteter etc. Men kan man ens söka nytt jobb under dessa förutsättningar? Känns inte helt bra. Vill ju också vara ärlig mot ny arbetsgivare, men hur är man ens det? Har dessutom haft jobbiga graviditeter. Å andra sidan vet jag inte alls hur jag ska stå ut på nuvarande arbete, det är inte riktigt upplagt för någon med ett liv utanför jobbet. Det kan ju dröja länge innan en ev trea blir till, å andra sidan kan det ju lika gärna gå snabbt. Usch, jag vet varken ut eller in. Någon med insikter eller åsikter?

• Svar på tråden Söka nytt/byta jobb när man planerar en trea
  • Anonym (Lillan)

Hur ser ditt schema ut?

Ja, du får ju börja arbeta där men sök nytt under tiden. 

Vad arbetar du med?

• Anonym (Diddi)

Om den andra arbetsplatsen länge försökt rekrytera dig så blir de väl bara glada om du börjar där, även om du skulle försvinna något år efter att ha jobbat där ett tag.

En bra arbetsplats ser ju inte bara nuet utan också framåt. Jag vet inte hur gammal du är, men säg att du är 30 år.

Då har du 35 år minst kvar att jobba, att vara hemma föräldraledig 1-2 år av de åren är ju ingenting i sammanhanget.

Vill de ha dig - sök jobb där. Blir du gravid hinner du ändå jobba cirka 8 månader innan du går hem igen. Eftersom de ändå inte har dig nu, fastän de vill, så har de ju ändå situationen under kontroll att du inte är på plats. Så de kommer kunna täcka din föräldraledighet också.

• FruVindstorp
    Anonym (Lillan) skrev 2024-08-04 08:52:42 följande:

Hur ser ditt schema ut?

Ja, du får ju börja arbeta där men sök nytt under tiden. 

Vad arbetar du med?

Börjar på halvtid, 2-3 dagar i veckan (halvdagar funkar varken på mitt eller makens arbete). Utöver det knappt en beredskap i veckan, antingen vardagsnatt eller fredag till lördag kväll + redo att hoppa in vid behov fram till måndag morgon. Om helgpass en ledig dag veckan därpå. Blir ju lite andra varianter vid högtider och röda dagar och sådant. Sen på heltid blir det ju det dubbla. 

Är veterinär.

Ja, självklart får jag börja, men skönt att höra att någon tycker att det inte är tokigt att söka nytt.

• FruVindstorp
    Anonym (Diddi) skrev 2024-08-04 08:54:44 följande:

Om den andra arbetsplatsen länge försökt rekrytera dig så blir de väl bara glada om du börjar där, även om du skulle försvinna något år efter att ha jobbat där ett tag.

En bra arbetsplats ser ju inte bara nuet utan också framåt. Jag vet inte hur gammal du är, men säg att du är 30 år.

Då har du 35 år minst kvar att jobba, att vara hemma föräldraledig 1-2 år av de åren är ju ingenting i sammanhanget.

Vill de ha dig - sök jobb där. Blir du gravid hinner du ändå jobba cirka 8 månader innan du går hem igen. Eftersom de ändå inte har dig nu, fastän de vill, så har de ju ändå situationen under kontroll att du inte är på plats. Så de kommer kunna täcka din föräldraledighet också.

Tack för ditt svar! Åh vad himla skönt det kändes att läsa. Har liksom fastnat i någon slags ångesttänk, det du skriver låter ju väldigt rimligt. Återigen tack!
  • Anonym (Lillan)
    FruVindstorp skrev 2024-08-04 09:24:22 följande:

Börjar på halvtid, 2-3 dagar i veckan (halvdagar funkar varken på mitt eller makens arbete). Utöver det knappt en beredskap i veckan, antingen vardagsnatt eller fredag till lördag kväll + redo att hoppa in vid behov fram till måndag morgon. Om helgpass en ledig dag veckan därpå. Blir ju lite andra varianter vid högtider och röda dagar och sådant. Sen på heltid blir det ju det dubbla. 

Är veterinär.

Ja, självklart får jag börja, men skönt att höra att någon tycker att det inte är tokigt att söka nytt.

Ok, nu vet jag inte hur arbetsmarknaden ser ut för veterinärer, men börja med att kontakta de som vill rekrytera dig. 

Har inte alla veterinärer någon slags jour? Eller finns tjänster med bara dagtid?

• PH76

Jag tycker absolut att du ska byta. Jag är man och bytte innan strax innan vår första kom, jag hade ett arbete där jag jobbade 50-60 timmar i veckan och reste väldigt mycket. Jag. Jag började tänka på det efter att min fru blev gravid och kom fram till att jag inte ville vara en sådan pappa ?som aldrig är där?.

Nu 12 år senare, och med två barn, så är jag fortfarande väldigt nöjd med beslutet.

• Anonym (Ny på jobbet)

Jag har haft exakt samma tankar och funderingar som du TS. Hade ett bra jobb men med vissa delar som inte fungerade och vi önskade ett tredje sista barn men jag kände att det inte var optimalt att byta jobb och samtidigt försöka skaffa barn igen? Tillsist landade jag ändå i att en bra arbetsgivare förstår och respekterar att en kvinna i min ålder kanske blir gravid och vill vara föräldraledig men anställer mig och vill ha mig för att jag passar bra för jobbet och är duktig. 

Så jag sökte jobb, fick drömjobbet, har visat sig ta tid att bli gravid. Tänk om jag struntat i att försöka byta jobb, då hade jag ju fortsatt jobba på en för mig inte tillräckligt bra arbetsplats och ändå inte varit gravid. Nu börjar jag mitt nya jobb imorgon i alla fall. Fortsätter att försöka och hoppas att jag blir gravid snart.

Är förstås lite orolig över att eventuellt berätta för min nya arbetsgivare att jag är gravid men som jag nämnde ovan, en bra arbetsgivare gratulerar och vet ju att jag kommer tillbaka 😊 Kan ju ta flera månader innan jag blir gravid om jag ens blir det, men nu har jag i alla fall ett nytt jobb med bättre förmåner, lön osv. Får hoppas jag trivs med kollegorna också, det blir jag ju snart varse om 😅

Lycka till med allt TS 🌸

• FruVindstorp
    Anonym (Lillan) skrev 2024-08-04 09:42:58 följande:

Ok, nu vet jag inte hur arbetsmarknaden ser ut för veterinärer, men börja med att kontakta de som vill rekrytera dig. 

Har inte alla veterinärer någon slags jour? Eller finns tjänster med bara dagtid?

Det får nog bli så.

Nej, det finns alla möjliga varianter. Jour, skift eller dagtidsarbete beroende på arbetsplats
  • FruVindstorp
    PH76 skrev 2024-08-04 12:22:10 följande:

Jag tycker absolut att du ska byta. Jag är man och bytte innan strax innan vår första kom, jag hade ett arbete där jag jobbade 50-60 timmar i veckan och reste väldigt mycket. Jag. Jag började tänka på det efter att min fru blev gravid och kom fram till att jag inte ville vara en sådan pappa ?som aldrig är där?.

Nu 12 år senare, och med två barn, så är jag fortfarande väldigt nöjd med beslutet.

Tack för att du delar med dig! Det är precis så jag känner, jag vill inte gå miste om all den där tiden och vara den där föräldern som alltid missar viktiga saker. De veckor man spenderar 70+ timmar på arbetsplatsen blir ju liksom lite förlorade. 

Vad härligt att du känner dig tillfreds såhär många år senare, det ger mig hopp. Fint beslut!

• FruVindstorp
    Anonym (Ny på jobbet) skrev 2024-08-04 15:31:17 följande:

Jag har haft exakt samma tankar och funderingar som du TS. Hade ett bra jobb men med vissa delar som inte fungerade och vi önskade ett tredje sista barn men jag kände att det inte var optimalt att byta jobb och samtidigt försöka skaffa barn igen? Tillsist landade jag ändå i att en bra arbetsgivare förstår och respekterar att en kvinna i min ålder kanske blir gravid och vill vara föräldraledig men anställer mig och vill ha mig för att jag passar bra för jobbet och är duktig. 

Så jag sökte jobb, fick drömjobbet, har visat sig ta tid att bli gravid. Tänk om jag struntat i att försöka byta jobb, då hade jag ju fortsatt jobba på en för mig inte tillräckligt bra arbetsplats och ändå inte varit gravid. Nu börjar jag mitt nya jobb imorgon i alla fall. Fortsätter att försöka och hoppas att jag blir gravid snart.

Är förstås lite orolig över att eventuellt berätta för min nya arbetsgivare att jag är gravid men som jag nämnde ovan, en bra arbetsgivare gratulerar och vet ju att jag kommer tillbaka 😊 Kan ju ta flera månader innan jag blir gravid om jag ens blir det, men nu har jag i alla fall ett nytt jobb med bättre förmåner, lön osv. Får hoppas jag trivs med kollegorna också, det blir jag ju snart varse om 😅

Lycka till med allt TS 🌸

Oj, det var verkligen precis samma situation! Det låter ju så himla klokt. Tack för att du delar med dig. Så skönt att inte känna sig ensam i liknande funderingar.

Stort grattis till nya jobbet! Hoppas du haft en härlig dag och att kollegorna är allt du hoppats på. Det kommer säkert bli toppen. 

Håller tummarna för att du får bli gravid snart och att du trivs på nya jobbet.

Tack och lycka till!

Svar på tråden Söka nytt/byta jobb när man planerar en trea