• Anonym (Kristina)

Orosanmälan av granne

Blev uppringd av socialtjänsten i veckan, en granne har tyckt det har varit livat här hemma och gjort en orosanmälan. Dom ville även träffa våran 4 åriga dotter (har 2 barn 1 och 4år)
    Har inga problem att gå dit för det finns inget att dölja men tycker det är lite skumt att dom vill träffa dottern. Dom kanske bara vill se att hon är ?hel och ren? vad vet jag. Det är livat här hemma ibland absolut men inte mer än hos någon annan barnfamilj. Någon som har erfarenhet av sånt här och vill dela med sig:)

• Svar på tråden Orosanmälan av granne
  • Anonym (ER87)

Hej, min bror med familj var med om en likande hädelse. Dom fick gå dit berätta situationen, sen var det inget mer med det. 

Men som jag sa till min mamma, även om jag tror att det var engångshändelse där med kaos mellan barnen, så vet man inte. Bra att människor agerar om man misstänker något.

Du som mamma vet bäst, är det inget, så är det inget att vara orolig över. Men är det något, så ta det som en hjälp! Dom har bra resurser! 

Hoppas det går bra! 😊 

• Anonym (Pfft)

Låter löjligt och överdrivet. Hoppas ni får en vettig handläggare.

• Anonym (Sarah)

Blev anmäld av min dåvarande sambos ex.  Hon påstod att han misshandlade vårt gemensamma barn,  då 5 år gammal.
    Vi blev kallade till möte,  men barnet var inte med, och de gick inte vidare med det.
    De behöver agera om det kommer in en anmälan, men om de bedömer att den är ogrundad, händer inget mer

• Anonym (Kristina)

Att dom försöker överrösta varandra tillexempel. 
    Okej tack för svar, tycker bara det låter konstigt när dom säger dom vill även prata med en 4 åring. 

• Anonym (Pfft)
    Anonym (Kristina) skrev 2024-08-03 09:49:20 följande:

Att dom försöker överrösta varandra tillexempel. 
    Okej tack för svar, tycker bara det låter konstigt när dom säger dom vill även prata med en 4 åring. 

Självklart vill de det, det är ju barnet som ev är utsatt för något, om hemmet är olämpligt, om er uppfostran och ert bemötande är dåligt, allt möjligt.
  • Anonym (Pfft)

De vill veta hur barnet uppfattar hemmamiljön.

• Lynx123

Okej, förstår. Det kanske är så att grannen oroar sig för ljudvolymen i hemmet - att ett litet barn uppfattar det som stressigt. Trodde först att du menade typ skrik, dunsar och slag.

• Anonym (Pfft)
    Lynx123 skrev 2024-08-03 10:50:18 följande:

Okej, förstår. Det kanske är så att grannen oroar sig för ljudvolymen i hemmet - att ett litet barn uppfattar det som stressigt. Trodde först att du menade typ skrik, dunsar och slag.

Ja självklart även sådana saker. Allt som uppfattas som högljutt, störande och kanske oroväckande.
  • Anonym (Kristina)

Inga dunsar och slag men när den lilla vill överrösta den stora så skriker han, han är ganska högljud av sig😅

• Anonym (..)

Det låter som om dina barn är helt normala. Barn skriker och är högljudda. De är ju barn. Mitt barn som är 3 år skriker så det låter som om hon blir slagen för att hon inte vill borsta tänderna eller inte vill sova, men som tur är har våra grannar också små barn så de vet hur det är. Din granne kan inte ha några barn eller erfarenhet av barn och så onödigt att slösa Socialens resurser på det sättet. Vad är det för fel på folk?

Svar på tråden Orosanmälan av granne