• Gräddtårtan

It starts with the egg..

Har tyvärr svårigheter att få barn med min sambo. Försökt i flera års tid och testat alla huskurer som finns (spolning, Q10, äter levaxin, glidmedel, etc etc). Inget funkar. Jag är 36 och sambon 34.

Gjort utredning, där inget hittades, mer än att det var stopp i en äggledare. Ska nu starta IVF. 

Men nu till min fråga. Har precis läst boken "It starts with the egg" med Rebecka Fett. Enligt boken (och henne) kan man boosta sin äggkvalitet och därmed öka chanserna att lyckas med t.ex. IVF-behandlingar.

Min fråga är: är det någon som faktiskt testat detta? Hur har det isåfall funkat för er? Vad har ni för erfarenheter? Har det fått några negativa konsekvenser?

Jag tycker att det är väldigt många kosttillskott hon rekommenderar och är bara generellt nyfiken om någon annan faktiskt testat.

• Svar på tråden It starts with the egg..
  • Nysituation

Jag läste it starts with the egg när vi gjorde ivf för vårt första barn. 

Jag hade gjort en ivf cykel med ett vanligt ET och ett Fet.

Kände mig konstant arg och maktlös och kände att jag behövde göra något. Vi har gjort icsic varje gång pga dålig spermakvalitet.
    Jag tog bort matlådir i plast, tesil i plast, åt folsyra, q10 (ubiquinol), c vitamin, d vitamin mm. Försökte övertala min man att han skulle ta kosttillskott enligt rekommendationerna för män men det var väl minst sagt halvhjärtat från hans sida. Jag slutade/drog ner ordentligt på koffein. 

Man får räkna med 3 månader för att förbättra äggkvaliteten. Vi gjorde en till cykel ca 1,5 månader efter att jag lagt om vanorna och börjar med kosttillskott, då fick jag ut 4 ägg men inget gick att återföra. Påbörjade en ny cykel två månader senare och det blev vår son! 

Jag började igen i maj att dra ner på koffein och har "bara' ätit q10 och folsyra sedan i juni. Slutet på september påbörjade vi en ny cykel, fick ut två ägg, återförde ett och plussade denna vecka!  Denna omgång gjorde jag akupunktur innan och efter ET. 

Jag kan såklart inte säga med säkerhet om det är alla kosttillskott (och böner!) eller om det hade gått vägen ändå, men jag upplever att det har gjort skillnad. Jag är 39 nu. 

Jag har också frågat om Dhea, men fått blankt nej, men varit väldigt sugen på att testa. Läs boken, då har man iallafall mer att förhålla sig till sen.

Svar på tråden It starts with the egg..