• 0llie123

    Jobba på bris, rfsu etc med en juristexamen

    Hej,


    Jag funderar på att läsa juristprogrammet, inte för att jag nödvändigtvis tycker att juridik låter kul (jag ska läsa en översiktskurs först), men jag tänker att det skulle vara en bättre utbildning än till exempel socionomprogrammet. Jag är nog mer intresserad av att använda min juristexamen för att få andra tjänster, snarare än att jobba som jurist. 


    Jag funderade på att bli psykolog i ungefär sju år, men jurist känns lite mer rätt för mig (även om psykologi är oerhört intressant). Om jag inte skulle läsa till jurist, skulle jag nog läsa samhälls- och kulturanalys i Linköping och sedan ta en master i mänskliga rättigheter.


    Jag vet att jag vill jobba inom den ideella sektorn, samt på organisationer såsom MUCF, LSU, Barnombudsmannen, etc. Spontant kan jag också tänka mig att arbeta som civil utredare. Redan nu (19 år) är jag volontär för BRIS samt kassör för en lokalförening. Jag har även varit anställd som volontär för RFSU med deras Dare to Care-projekt. Nu till hösten ska jag läsa en kurs i projektledning och arbeta. Jag kommer även utbilda mig till informatör hos RFSU.


    Vad tycker ni? Är det rimligt att drömma om detta? Måste jag få AB i allt? Finns det andra utbildningar ni rekommenderar? Jag tar glatt emot alla tips jag kan få!


     


     

  • Svar på tråden Jobba på bris, rfsu etc med en juristexamen
Svar på tråden Jobba på bris, rfsu etc med en juristexamen