• Anonym (Solenergi)

Kaos semester

Hej jag vill lätta på hjärtat lite. Förra sommaren planerade jag och min syster med familj att åka till Liseberg tillsammans med våra föräldrar. Min syster har två barn varav båda två åker mycket. Våra barn var vid tillfället 5 mån och 2 år. Detta händer högst en gång per år. Jag och min sambo frågar om hans mamma vill följa med också och hänga med oss och busa med barnen på Liseberg. Tillsammans var vi nu 2 familjer, mormor, morfar och vår barns farmor. Till dilemmat. När min sambo fyllde 30 bjuder min sambos mamma spontant in min sambos bror med familj till Liseberg den dagen då vi ska hänga där utan att fråga oss som planerat det (ska tillägga att dom är där minst 1-2 gånger varje år och inte en gång frågat oss om vi vill hänga på när dom åker dit). Hur som helst detta var inget som varken jag eller min syster ville.  Vi var tillräckligt många i vårt sällskap. Ville inte ha med någon mer oavsett dom eller nån nära vän. Säger till min sambo att prata med sin bror att dom får ta det en annan dag, får till svar ?de är lugnt?. Tiden går till sommaren 2024. Barnens farmor planerat spontant en Lisebergs tur med min sambos bror. Min sambo frågar får jag hänga med Er till Liseberg (vilket gick bra) Jag föreslog att dom kunde ta med barnen (2,5 år och 1 år) men de va inte särskilt populärt varken  ifrån farmor el hennes respektive. Fick till svar att dom inte orkar passa barn och ska åka. Ska tillägga jag och min syster var på Lisberg helgen innan och sprang omkring med barnen så jag var inte så sugen på att åka dit igen med barnen helgen efter. Dagen innan turen till Liseberg fick jag en idé om att jag kanske kan följa med och ta med min systers son som älskar att åka allt på Liseberg så kan vi maxa dagen där och springa omkring och åka. Jag sa till min sambo att ringa fråga sin mamma om de är Ok vi åker med, får till svar att de går bra. Han ringer även sin bror och han säger de är Ok. Jag bokar då biljett till mig och min systers son inträde/åkband. En stund efter ringer min sambos telefon. Två missade samtal.. han ringer upp sin mamma som säger att det inte går bra vi åker med för hans bror är sur för dom inte fick åka med förra året. Då börjar min sambo och hans bror skriva en massa skit till varandra. Vi ber honom att betala tillbaka i och med det kostar när man ska avboka så tätt inpå och ändra datum. Han vägrar. Menar på att han inte tvingade oss att avboka. Även om vi hade ändrat datum hade vi fått betala.. jag försöker ringa min sambos bror och reda ut. Han svarar inte och vill inte prata. Jag ringer min sambos mamma och försöker få kontakt för jag vill reda ut. Sen ifrån ingenstans börjar min sambos bror kalla mig jävla kossa, dra åt helvete, att jag är störd i huvudet som blandar in hans mamma och tvingar henne betala. Att jag ska ringa min egna jävla morsa. Min sambos mamma försvarar honom helt i detta och menar på att ?om ni hade tagit med era egna barn så hade de inte varit ett problem?. Dom vill bara skuldbelägga oss. I och med att jag inte får någon kontakt med min sambos bror är ju den enda vägen genom henne. Det enda jag bett om nu är en ursäkt ifrån hans sida efter allt han skrivit och kallat mig. Jag har även frågat min sambos mamma Om hon tkr det är fel av honom kalla mig så ifrån ingenstans och de kan hon inte erkänna. Det enda hon säger är att hon vill vara vän med alla och tar inte parti hmmm? 
    min sambo har frågat henne 30 ggr om hon tkr det är fel att han skrev så. Får inget svar. Jag har ingen lust att umgås med dom nått mer efter detta. Vad tänker ni kring detta? 
  • Svar på tråden Kaos semester
  • Anonym (F)

Svårt att hänga med i alla turer...

1) Självklart blir din sambos brorsa med familj sura när de blir tillsagda att inte vara med och fira när din sambo fyllde 30 år!
    2) Om de nu i sommar sa ifrån redan att de inte ville ha med era barn när din sambo skulle med till Liseberg så borde ni ha fattat att det kanske inte skulle vara ok även om du följer med, då hade du och din syster kunnat åka på egen hand även om det var samma dag. Nu var de inte så ärliga kring detta, men det kom ju fram till slut ändå.
    3) Självklart ska inte hans bror med familj stå för återbetalningen för era biljetter! Ni hade som sagt kunnat åka ändå, utan att gå i hasorna på de andra. Det var helt ert eget beslut att inte åka.
    4) Omoget av bröderna att börja käbbla och kalla varandra fula saker. Tydligen är din svägerska också lika omogen.
    5) Jag förstår att du ville reda ut allt men det var nog inte läge att ringa deras mamma och dra in även henne i detta. Du hade kunnat avvakta ett tag. Minus då krav på återbetalning förstås. Vet inte riktigt vad du ville när du försökte nå svågern.
    6) Sluta dra in svärmor i detta! Svårt att ta parti mot sina egna barn, även om de beter sig illa.
    7) Jättefult av både svåger och svägerska att kalla dig fula saker, det borde de be om ursäkt för. Du/ni borde å andra sidan förklara att ni förstår att det var fel av er att försöka kräva pengar av dem.
    8) Sluta ha såna där stora familjesammankomster om ni ska till Liseberg eller vid andra mindre tillfällen och tänk på social kutym vid stora firanden. Självklart låter man nära släktingar vara med en sådan gång.

• Kvittning

Lite svårt att hänga med. Men uppfattar det som att ni förra året planerade in en lisebergsresa som sambons brors familj ville följa med på men inte fick.

Nu i år så planerade sambons bror in en lisebergsresa och då blir ni sura för att de inte vill ha med er? Namnkallandet var såklart dåligt från deras sida, men i övrigt så känns det som att det är ni som gör fel här.

• Anonym (släkt)

Vilken barnslig person som säger att ni inte får åka med för att han inte fick komma med förra året. Barnsligt att kalla dig för kossa.

Och att först säga ja och sen ändra sig är dålig stil. Men du kunde ha åkt ändå med ditt syskonbarn. Kan inte kräva att de ska betala. Och att blanda in farmor funkar inte.

Nu har bröderna skrivit skit till varandra och det har blivit dålig stämning mellan dem antar jag.

Jag tycker att du och din sambo ska fundera över om ni vill umgås med hans bror med familj. Brorsan blev sur för att han inte fick följa med. Men då hämnas han och ni ska inte få följa med. Hur vill han ha det?

Frågan man får ställa sig vill man bråka med människor om att hur var och när man ska umgås.... Hur vore det om alla började uppskatta att man överhuvudtaget har en familj och släkt att umgås med....

Hur kom brorsan med in i bilden att han ville följa med i sista minuten. Fick han inget veta förrän i sista minuten och då ville hänga med...

Det som ni får jobba med är tydlighet. Hur ni önskar ha det och säga i god tid vem ni bjuder in och inte. Sen kan man inte hindra folk från att besöka Liseberg när dom vill...Men man kan ju ignorera folk som är där. 

Be om ursäkt för att ni krävt pengar och din man för det som han skrivit och hopppas på att ni får en ursäkt tillbaka. 

Säg åt din man att bete sig moget o inte skriva massa arga sms det leder ingen stans för att lösa ngn konflikt.

'

• Core

Stackars människa till man, både du och hans bror låter otroligt dryga.

• Anonym (Zoi)

Ni är otroligt tramsiga och småsinta allihop genom hela historien, allt från att säga att någon inte får följa med till tivoli till att blåsa upp grejer, hålla på med ersättningskrav och kalla varandra fula saker. Väx upp och bete er som vuxna! 

• Anonym (Kaj)

Hett tips - undvik Liseberg hela bunten! 

• Anonym (fhdfg)

Jag tycker att ni är lika illa allihopa! Varför denna extrema fixering vid Liseberg?  Och är det så viktigt att åka dit var och varannan dag får du väl åka själv med ditt sällskap!

• Anonym (Ellon)

1. Förra året fick inte din sambos bror följa med för att du och syrran inte ville. Varför ville ni inte? Tycker detta är ett mycket märkligt beteende av er att vilja utesluta familjemedlemmar. 

2. I år blev det alltså tvärtom och nu surar du för att du fick en tillbakakaka? Det är bara du som får utesluta folk?

3. Du köpte biljett och inträde och försöker få andra att betala för att du inte får åka med. Men ta dig dit själv då? 

4. såklart fel av brorsan att kalla dig kossa och annat men du verkar själv inte vara en särskilt trevlig person.

Svar på tråden Kaos semester