• Premmismamman91

Bråk om byte av vecka ständigt.

Hej. 

Jag skulle behöva andras inputt i detta om det bara är jag eller om det faktiskt inte är ok. 
    Jag lever med min sambo sen snart 1 år tillbaka vi har båda barn sedan innan, jag har ett och han tre. Vi har barnen gemensamt 5 dagar i veckan och då är dom hos oss varsin helg och får då egentid med oss och sedan i veckorna tillsammans. 
    Nu till vårt dilemma. Vi har fått frågan av barnens mamma att få byta vecka och vi har sagt från vår sida att det inte funkar med jobb och annat som ställer till det.Sen har det inte varit mer med det.Vi har nu fått frågan 5 ggr under ett halvår och svaret är fortfarande densamma.

Nu har vi fått än en gång frågan att byta vecka för att barnen ska kunna se hennes respektive barn mer än vad dom gör idag. Det köper jag rakt av men istället för att klaffa med hans barns mor om att kunna byta vecka för att barnen ska kunna vara mer tillsammans så har vi fått sagt att vi har på oss till årsskiftet att byta vecka annars tar hon min sambo till rätten.

Att tillägga så har vi min son som har en kombinerad adhd diagnos som medicineras samt där och rutiner och struktur är enormt viktigt för att hans vardag ska fungera och han gillar inte nya förändringar. Han har varit ensambarn sedan 8 år tills han nu fick 3 bonussyskon. Han älskar dom och alla kommer jätte bra överens, vi kunde inte ha det bättre. Han mår jätte bra idag att få komma hit efter sin pappa vecka där han är själv barn och få landa två dagar innan alla andra barn kommer och allt drar igång. 

Nu vill bonusbarnens mamma byta så att vi får alla barn samtidigt vilket ställer till det för min son som är i behov av att få landa och ställa om sig. Jag har bett om att åtminstone ge honom en dag eller en halv då han är väldigt känslig mot nya rutiner och förändringar. Detta mottages ej och då är det rätten som gäller om vi inte går med på detta. 

Vad ska vi göra? 
  • Svar på tråden Bråk om byte av vecka ständigt.
  • Anonym (Enkelt)

Fortsätt säga nej bara.

• Anonym (Fortsätt samarbeta)

Det är ju bra att ni vet att frågan eventuellt kommer komma upp i rätten och rimligt att ni fortsatt jobbar på en fungerande vardag för alla barn.

Det är ju rimligt att se över om man kan byta umgänge/boende, men det behöver ju funka för båda parter. 

Jag tänker att ni fortsatt behöver vara tydliga om att det som föreslås inte är rimligt och att ni bör komma till ev. Inbjudan till familjerätten för att diskutera, men att det ju är upp till mamman att dra igång något om hon nu tycker det hela är så viktigt.

• Jemp

Finns det något som talar emot att byta med ditt barns pappa, så rutinerna hålls bara andra veckor?

• Anonym (Den andra ex-familjen byter)

Kan inte hennes nya sambo/man byta vecka med sitt ex? Det borde ju ocksa funka, att hon byter rutin istallet for att ni gor det. Da kommer ju veckorna att klaffa for alla, bara att det ar den andra ex-familjen som gar med pa att byta (och inte ni, dar det kommer att bli problem pga diagnos).

• Anonym (Enkelt)
    Jemp skrev 2024-07-31 15:33:32 följande:

Finns det något som talar emot att byta med ditt barns pappa, så rutinerna hålls bara andra veckor?

Varför ska (minst) tre vuxna personer och ett flertal barn anpassa sig utifrån en obstinat fjortis till mamma?
  • Premmismamman91

Vi har ständigt sagt nej men som sagt nu tar hon till familjerätten som om det vore ett ?hot? om vi inte gör som hon vill.

• Premmismamman91
    Anonym (Den andra ex-familjen byter) skrev 2024-07-31 15:35:40 följande:

Kan inte hennes nya sambo/man byta vecka med sitt ex? Det borde ju ocksa funka, att hon byter rutin istallet for att ni gor det. Da kommer ju veckorna att klaffa for alla, bara att det ar den andra ex-familjen som gar med pa att byta (och inte ni, dar det kommer att bli problem pga diagnos).

Jo den frågan har jag också ställt men hon har satt ner foten och sagt tvär nej. Hon skulle möjligen kunna byta från fredagar till onsdagar men det är allt. Och nu fick vi då hotet om att byter vi inte då tar vi upp det i familjerätten istället. 

Vi har gått med på 6 dagar (byte på lördagar) istället för fredagar i och med att då får sonen en chans att landa hemma hos oss innan alla syskon kommer. Men det verkar heller inte funka för henne. Dom kan inte vara en familj om dom inte har 7 dagar. 

• Anonym (Enkelt)
    Premmismamman91 skrev 2024-07-31 19:15:15 följande:

Vi har ständigt sagt nej men som sagt nu tar hon till familjerätten som om det vore ett ?hot? om vi inte gör som hon vill.

Låt henne hota sig less. Om det kommer en kallelse går pappan dit och fortsätter säga nej. Det finns ingen anledning att byta, annat än att hon vill. Däremot innebär ett byte stora problem för många inblandade.

Familjerätten är bara en stöttande instans, de har ingen bestämmanderätt. Låt mamman sitta där och skämma ut sig bara.
  • Anonym (Lis)

Kanske är lättare att prata med henne hos familjerätten. Då kan ni ta upp alla olika lösningar ni kommer på och de kan se att ni är lösningsfokuserade och försöker möta hennes önskemål, förmodligen kommer de också säga att ni har nån bra lösning som hon borde kunna enas med er om, en kompromiss som funkar för alla.

Svar på tråden Bråk om byte av vecka ständigt.