• HeiHei

    Är det rätt av mig att smått börja HATA folk?

    Lite historik över rubriken.

    Har lagt ut 2 annonser över Facebook köp och sälj grupper samt blocket.

    I måndags skulle de komma en och köpa vara #1 dök aldrig upp, skickar meddelande först 5 timmar efter utsatt tid : kommer imorgon istället vid 16:00, ingen dök upp då heller, inget meddelande alls nu efter 13 timmar.

    Vara #2
    Folk har skrivit konstant till mig om detta fordon.
    Ställer en massa frågor, spelar intresserad sen slutar dom.
    Några säger här av mig i början på nästa vecka om den är kvar, kan ha pengarna då, här aldrig av sig mer, har vi blivit så jävla lata att vi inte kan skriva kort och meddela att vi inte längre är intresserade, vet inte hur många kvällar/ helger jag suttit hemma och planerar om hela tiden utifall att någon eventuellt skulle komma och köpa detta fordon.

  • Svar på tråden Är det rätt av mig att smått börja HATA folk?
  • Anonym (Varit där)

    Känns tyvärr igen.
    Jag har märkt att folk blir mer på tårna om de tror att det finns en svårighet att köpa något dvs att andra har ett intresse. "ja, den finns kvar men jag har en som ska komma då eller då". Spela lite svår, lägg inte sakerna i knät på dem. 

  • Anonym (M)

    Ja, om du tycker det är konstruktivt så gör det. 


     

  • Lönnsirap

    Det är inte folk du hatar, utan försäljning via nätet/blocket.

    Du jobbar ju just nu med något som du inte brukar göra och saknar koll på hur det hela går till.

    Att sälja prylar ÄR att bjuda in folk som vill köpa, och tyvärr beter sig vissa tämligen märkligt, men det gäller att lära sig hantera detta.

    Kommer man inte på utsatt tid, får man ett meddelande efter en kvart med en fråga. Lite beroende på tålamod, personlighet, etc. För sådan är jag som privatperson.

    För någonting lär du dej nu om försäljning. Att det inte bara är en smidig grej, utan att man får jobba lite för pengarna.

    Gällande försäljning av bil, så kan man iskallt räkna med väldigt många förfrågningar angående den av människor som vill göra kap, som vill göra "snabb affär" och att de kan "komma nu".

  • Postman

    Har slutat helg med blocketförsäljningar. Orkade inte med alla dysfunktionella som dök upp, folk som inte kan svenska språket, folk som aldrig kom eller folk som tror de kan få det helt gratis. 

  • Anonym (P)

    Vill inte vara en sån, men som köpare har man också varit med om att säljaren inte ens svarar och efter typ 4 dagar kommer med "det är redan sålt" eller så kommer nån ny som ska köpa något och de har förtur och de säger att de ska hör av sig om det inte blir av och så gör de inte det. 

    Point being, tror att det beror på hur bra man är på att kommunicera. Som säljare har du övertag, iaf om du har en bra vara, och det är bara att säga om någon inte kommer inom avsatt tid som DU själv väljer när du är hemma - inte så att du har planerat om för att sälja varans skull- så går det bra. Du kan t.ex säga att du ska vara bortrest eller dra klassiska skämtet om att det är 10k andra som ska köpa samma vara av dig. Jag tror att mycket handlar om försäljning och hur bra man är på att kommunicera med människor snarare än att de är otrevliga.

    För om man ska snacka om otrevlighet och folk som inte hör av dig sig eller ljuger för dig, tänk hur dåligt måste telefonförsäljare må Skrattande

  • Anonym (P)
    Postman skrev 2024-07-31 09:43:57 följande:

    Har slutat helg med blocketförsäljningar. Orkade inte med alla dysfunktionella som dök upp, folk som inte kan svenska språket, folk som aldrig kom eller folk som tror de kan få det helt gratis. 


    Allt annat kan jag fatta men att nån inet kan svenska ser jag inte som en rimlig anledning för att klaga på. Antingen har man också haft nån aning om det från t.ex deras profil eller konversationen men om de bara har dålig svenska och ändå köper varan ser jag inte problemet. Att du får folk att tro att  de kan få något helt gratis är ju rentav ditt fel och hur du har kommunicerat eller lagt upp din vara 
  • Postman
    Anonym (P) skrev 2024-07-31 10:13:06 följande:
    Allt annat kan jag fatta men att nån inet kan svenska ser jag inte som en rimlig anledning för att klaga på. Antingen har man också haft nån aning om det från t.ex deras profil eller konversationen men om de bara har dålig svenska och ändå köper varan ser jag inte problemet. Att du får folk att tro att  de kan få något helt gratis är ju rentav ditt fel och hur du har kommunicerat eller lagt upp din vara 
    Att komma och försöka köpa en vara eller ringa på en vara och endast bara prata arabiska, kinesiska eller annat språk utom svenska/engelska med mig är att göra sig genuint dum. 
    Om jag begär ett pris för en vara och folk sen tror att de ska få den gratis så skulle det vara mitt egna fel, ja tjena du. 😂
  • Anonym (Idioter)

    Alltså, vid köp/sälj behöver man veta att folk i hög utsträckning är idioter. Såväl som köpare som säljare.

    Det gäller att ha en rimlig uppfattning om priset, hur försäljningen ska gå till, och hur man bör hantera att flera människor är intresserade. 

    För det är irriterande att köpa och sälja saker om man inte förstår förväntningarna. 

  • Tow2Mater
    Postman skrev 2024-07-31 09:43:57 följande:

    Har slutat helg med blocketförsäljningar. Orkade inte med alla dysfunktionella som dök upp, folk som inte kan svenska språket, folk som aldrig kom eller folk som tror de kan få det helt gratis. 


    ....helt gratis OCH levererat hem.
  • Anonym (Trött i mössan)
    Tow2Mater skrev 2024-07-31 18:38:41 följande:
    ....helt gratis OCH levererat hem.
    Japp, det har jag också varit med om.

    Folk som inte kan snacka svenska, prutar skamlöst på en attraktiv vara och tror att man ska leverera hem den gratis till dem i Mupphåleby, det är bara 6 mil enkel väg...
  • Postman
    Tow2Mater skrev 2024-07-31 18:38:41 följande:
    ....helt gratis OCH levererat hem.
    Anonym (Trött i mössan) skrev 2024-07-31 19:02:38 följande:
    Japp, det har jag också varit med om.

    Folk som inte kan snacka svenska, prutar skamlöst på en attraktiv vara och tror att man ska leverera hem den gratis till dem i Mupphåleby, det är bara 6 mil enkel väg...

    Jamen precis. Exakt så. Eller folk som plötsligen ska sänka priset för kompensera deras resa hit och hämta varan. Bensinpengar. Varför ska jag ge dem bensinpengar för att de har valt att köpa nåt 6 mil bort. 
  • Anonym (Meep)

    Jag blockar folk utan pardon på Marketplace (som är den värsta säljkanalen). Kriterier:

    - Kontakta mig under ditt rätta namn, det första jag gör är att kolla om det finns någon som heter som du påstår att du gör i regionen. Gör det inte det, block direkt. 


    - Pruta = blockerad


    - fråga om jag kan skicka eller mötas upp (nära ditt hem) när jag tydligt skrivit ut att varan hämtas av köparen hos mig, nixpix blockeliblock

    - Bestämmer vi en tid och du är mer än 20 minuter sen utan att höra av dig, sorry. Block. Har faktiskt hänt att en köpare kommit en timma sent och fått vända om då hon kom mitt i nattning av barn. Hade hon bara hört av sig så hade jag löst det. 


    Jag har inget problem med dålig svenska men tidsslöseri går bort direkt. 

  • HeiHei

    Orkar iaf inte mer, så jag tänker ta fordonet till Sundsvall och sälja den där till en firma som var intresserad.
    Hittar dock varken buss eller tåg tider som passar.
    Blir att ta cykeln och cykla hem 517 km.

  • Tow2Mater
    HeiHei skrev 2024-08-01 07:22:41 följande:

    Orkar iaf inte mer, så jag tänker ta fordonet till Sundsvall och sälja den där till en firma som var intresserad.
    Hittar dock varken buss eller tåg tider som passar.
    Blir att ta cykeln och cykla hem 517 km.


    Det borde du klara på två 15-timmars dagar. Du får väl sova en natt eller två någonstans. Går det inga bussar eller tåg inom två eller tre dagar?
Svar på tråden Är det rätt av mig att smått börja HATA folk?