• Anonym (Ny mamma)

6-8 veckor spädbarn, borde jag oroa mig?

Hej! 

min fråga  är lite kring det alla pratar om att piken för små barn att gråta, skrika och ha kvällsoro är mellan 6-8 veckor. 

anledningen till att jag vill veta om det är så för alla, och ifall att det stämmer, är för att jag kommer nämligen börja vara själv med bebis när mannen jobbar exakt om tre veckor när bebis är 6 veckor gammal. 

vill bara se om det är något många av er upplevt eller om ni kände att de blev lättare för varje vecka? 

tacksam för svar :) 

• Svar på tråden 6-8 veckor spädbarn, borde jag oroa mig?
  • Anonym (Jane)

Alla barn är olika, så ta inte ut något i förskott, speciellt inte det negativa. Ingen här kan svara på hur ert barn är vecka 6. Men du kommer att fixa det, det gör man. Om du är orolig så förberedd dig, så du har stöd av någon annan. 

• halvan

Alla bebisar olika såser är så svårt att säga.
    Min bebis är 11 veckor nu så vi har precis passerat vecka 6-8. För vår del kändes det fram till 6 veckor bättre och bättre hela tiden, vecka 4 var bättre än vecka 3, vecka 5 var bättre än vecka 4.. Men sen vid 6 veckor fick han rotavaccinet och fick alltså lite magsjuka. Det behöver inte bero på vaccinet med efter det var han mycket mer ledsen och hade ont i magen, ibland typ hela dagarna.
    Vi började med minifom vid 9 veckor och ger honom nu Sempers magdroppar en gång om dagen och minifom två gånger om dagen och både vecka 10 och vecka 11 nu är helt fantastiska. Han är så fin och härlig och glad nu, till skillnad mot vad han var efter vaccinationen. Tyvärr är det dags för nästa omgång vaccin om en vecka så snart kanske det drar igång igen..Men det är bara att härda ut :) Det blir bättre!

• stylo

Ja! Från de källor jag kan hitta online och av egen erfarenhet. Vår dotter vrålade och var otröstlig i exakt mellan 5 veckor och 9 veckor, sen försvann det helt. Det blev också bättre gradvis. Man vet tydligen inte vad det beror på, frågade även BVC, jag gissar på att de blir överstimulerade av alla nya intryck och kanske har växtvärk/ont i magen. Något som hjälpte oss var att gå runt med dottern i sjal eller gunga i babysitter samt ge extra mat i form av flaska efter amningen, om ditt barn ammas. Håll ut, det är så tufft men det kommer strax att gå över!Glad

• Anonym (Myran)

Som alla säger är alla barn olika. Jag har tre barn. Dom två första märkte vi inte av någon som helst oro varken mellan v6-8 eller senare heller. De var nästan aldrig ledsna. Med trean som nu är 5 månader. Från v2 skrek hon och skriker fortfarande. Är konstant orolig och när hon är orolig gallskriker hon och verkligen gallskriker helt panikartat. Sådär så att alla ska titta och lägga sig i och tro att de vet bättre än mig vad som är fel och så fort vi är ute och hon skriker så ska de komma fram och berätta att hon är nog hungrig, har du kollat blöjan på henne? Och så vidare. Jag har två äldre barn så kan inte direkt sitta inne på dagarna bara för att hon skriker. Vägrar också göra det vi lever på som innan och kom precis hem från 3 veckor sverigesemester med vårat skrikmonster. För hoppningsvis vänder det snart. 

Så det kan gå hur bra som helst och du kan ha en jättelugn och snäll bebis av mina är ju 2 av 3 varit lugna.

Svar på tråden 6-8 veckor spädbarn, borde jag oroa mig?