• Anonym (Gravid)

Vad är det första du tänker på när du hör namnet?

Vi väntar en flicka och min sambo har fastnat för namnet Quinn.
    Det är vi som bestämmer givetvis men tycker ändå att det är intressant att veta hur andra uppfattar det. 

• Svar på tråden Vad är det första du tänker på när du hör namnet?
  • Anonym (Mimmi)

Jag tycker det är lite coolt faktiskt, både pondus och feminint på nåt sätt. Men hade tyckt det var lite konstigt i Sverige. Bara träffat på namnet i USA.

• Anonym (Arne)

Jag tänker i första hand på låten "Mighty Quinn" med Manfred Manns.

I andra hand på karaktären Harley Quinn från Batman.

Om det är positivt eller negativt får du själv avgöra, men det är inget fult namn som så, tvärtom.

• Anonym (H)

Jag tänker på en kinesisk kvinna och en brittisk man. Det är de två personer jag kan komma på som bär det namnet.

Och så den fiktiva karaktären Doctor Quinn. Hon heter väl Quinn i efternamn, tror jag.

Lite udda på en svensk tjej, men rätt fint.

• Anonym (Yuy)

Beror på efternamnet.
    Quinn Larsson låter löjligt.
    Ett engelsktklingande efternamn  gör det helt ok.

• Anonym (Arne)
    Anonym (Yuy) skrev 2024-07-30 09:16:15 följande:

Beror på efternamnet.
    Quinn Larsson låter löjligt.
    Ett engelsktklingande efternamn  gör det helt ok.

Quinn Quinn
  • Anonym (P)

Ok på engelska men blir lite konstigt på svenska. Jag har inget emot utländska namn på svenska barn (mitt eget barn har ett) men jag tycker att det ska bestå av svenska språkljud, annars blir det som sagt lite konstigt. 

• Cathariiina

Nä. För det första är det könsambivalent vilket kommer att skapa massor av missförstånd och problem livet igenom, dessutom tror jag att de flesta gissar på maskulint när de hör det. För det andra är det även ett efternamn, och låter mer som ett efternamn än ett förnamn. Dessutom är det alldeles för amerikanskt, om ni inte har anknytning dit.

Det är för övrigt mycket ovanligt som flicknamn även där, och om jag får gissa så är det typ hillibilly-folk som väljer ett sådant namn. Etablerade familjer i USA ger fortfarande sina döttrar de gamla hederliga brittiska/europeiska flicknamnen som Caroline, Charlotte, Catherine, Hannah, Mary, Sarah, Amanda, Jane, Elizabeth o.s.v.. Men i Sverige blir det ännu värre eftersom namnet inte hör hemma här på något sätt. 

• Anonym (Grace Jones)

Vet inte varfor, men fick direkt upp bilden av Grace Jones i mitt huvud, tills jag insag att hon ju inte heter Quinn. Bor du i Sverige?

• Anonym (Nej)

NEJ. I mitt huvud är Quinn för det första ett efternamn, för det andra passar det inte ett dugg på en person som ska vara boende i Sverige.

• Anonym (.)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-31 15:48:51 följande:

NEJ. I mitt huvud är Quinn för det första ett efternamn, för det andra passar det inte ett dugg på en person som ska vara boende i Sverige.

Varför inte? Sverige är ett mångkulturellt land. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (.) skrev 2024-07-31 16:17:50 följande:
    För att det inte passar på svenskar.
  • Cathariiina
    Anonym (.) skrev 2024-07-31 16:17:50 följande:
    Fast en svensk som bor i Sverige och inte har något som helst amerikanskt påbrå, tillhör ju inte den amerikanska kulturen. Då kan du lika gärna döpa din dotter till Fatima... Eller OK, inte precis lika hemskt, men du förstår förhoppningsvis hur jag menar ändå.

Och Quinn är dumt på så många nivåer på en gång - amerikanskt, kan vara pojknamn, kan vara efternamn, har associationer till Hillibilly-kultur... Vill man absolut ha ett "amerikanskt" namn, så ta något som Jennifer då. Det är i fall ett flicknamn. Till och med de franskinspirerade flicknamnen som är populära i vissa kretsar i USA, som Nicole, Stephanie, Jacqueline, Natalie... är bättre än "Quinn" (fast de är hemska de med). 
  • Anonym (O)

Tänker på Doktor Quinn, Julia Quinn och Harley Quinn.
    Vilket förnamn tänkte ni till?

• Anonym (Kin)

Jag tänker på en asiatisk tjej med glasögon annars tänker jag också på den där killen på Postkodmiljönären som sa Doktor Quinn, doktor mäbuse, doktor schnugels, doktor dereeee

• Anonym (Javisst)

Kör på Kvinn så kan lillebror få heta Mann sen.

Svar på tråden Vad är det första du tänker på när du hör namnet?