• Emala

Hur få bort äldre kissfläckar?

Vi köpte en ny säng förra året,  var noga med madrasskydd eftersom våra tvillingar ofta kommer in till våran säng och "olyckor" händer.
    Idag upptäckte jag tyvärr att själva sängbottnarna blivit missfärgade med kissfläckar.    Vet inte hur gamla fläckarna är, brukar inte lyfta på bäddmadrassen så ofta.
    Går det att få bort detta?   Har använt olika rengöringsmedel,  men det verkar sitta som berget :( 

• Svar på tråden Hur få bort äldre kissfläckar?
  • Hjelm

Har själv inte provat detta men vissa städfirmor erbjuder så kallade sängsaneringar, med djupgående tvätt och "rensning" av kvalster etc. Det kanske vore något?

• Emala

Får kolla upp det, tack! 
    Det är just fläckarna jag vill få bort 

• Hjelm
    Emala skrev 2024-07-30 01:55:53 följande:

Får kolla upp det, tack! 
    Det är just fläckarna jag vill få bort 

Jag förstod det, men jag tror att den sortens saneringar tar bort alla sorters smuts och "angrepp", även om kvalster kanske är vanligaste anledningen att beställa en. Vet att det används en del i äldrevården och det kan man ju tänka sig beror på kroppsvätskor.
  • Kvinna7

Bikarbonat suger upp fläcken. Strö på samt lägg ett hushållspappers ark över. Dock har ju fläcken legat länge, men värt att testa. Sen dammsuger du upp fläcken. Finns väldigt bra sidor på Insta för tips.

Svar på tråden Hur få bort äldre kissfläckar?