• Anonym (Är det verkligen så illa?)

Är kroppspråket problem eller är de extra känsliga?

Jag har fått höra under min uppväxt av främst mamma att det faktum att jag använder mina händer och min kropp väldigt mycket när jag pratar gör henne stressad. Hon har även beskrivit det som anledningen till att hon blir stressad, pappa verkar också se detta som ett problem och det har hänt att när jag har diskuterat något med honom har han helt slutat kolla på mig eller lyssna på mig och bara stirrat på mina händer och kropp som rör på sig så att jag på något sätt ska skämmas eller typ sluta med det? 

Även på restauranger eller offentliga platser säger mamma att jag ska "lugna ner mig" om jag t.ex tar upp pekfingret eller rör på mig när jag pratar. Som att all form av rörelse när man pratar är ekvivalent med våld och rädsla. Är de trauamtiserade?

Är det här en kulturell grej eller är det något rentav oartigt som jag har missat? Jag kan personligen inte bry mig mindre om någon gestikulerar, om de däremot höjer rösten kan jag absolut förstå att man blir upprörd men är det inte lite överdrivet att störa sig på att någon t.ex pekar upp med fingret, rör upp handen, eller t.ex visar olika siffror med händer under en diskussion? Min far påstår att det är ett universellt tecken på att man är störd, upprörd, arg och stressad om man inte kan prata utan att röra på sig eller inte ha en väldigt klar ton hela tiden. 

• Svar på tråden Är kroppspråket problem eller är de extra känsliga?
  • Meenos

ja kroppsspråket kan påverka lika mycket som en hög eller aggresiv röst. 

men om ja var du skulle jag nog fråga dina vänner / kollegor etc vad dom tycker också så får du fler tankar kring det 

• Anonym (Beror på)

Här uppe i Norden brukar man inte gestikulera så mycket när man pratar, nej. Vanligare runt Medelhavstrakten. Om ni är svenskättlingar kan det mycket väl göra dina föräldrar nervösa. Det brukar kunna uppfattas som att man är upprörd på något sätt, att det finns aggressioner bakom. Även om man är på bra humör kan det vara störande. Det kan vara värt att tänka på i samspel med andra. Däremot är det så klart inte att man som person är "störd" för det, det var elakt sagt av din pappa.

• Anonym

Det kan vara bra att hitta lugnet i kroppen. 
    En person som fäktar och viftar mycket kan uppfattas som stissig och nervös.

• Meenos
    Anonym skrev 2024-07-29 20:46:44 följande:

Det kan vara bra att hitta lugnet i kroppen. 
    En person som fäktar och viftar mycket kan uppfattas som stissig och nervös.

Glömde Säga det men det stämmer så bra
Svar på tråden Är kroppspråket problem eller är de extra känsliga?