• Anonym (TS)

Någon som har partner med Bipolär typ 1?

Jag har börjar dejta en man som jag börjar tycka väldigt mycket om. Han är varm, snäll, manlig och såå rolig.

Men så har han även diagnosen bipolär typ 1. Insjuknade för ca 5 år sedan då han blev väldigt manisk och inlagd på sjukhus. Därefter djupt deprimerad. Och efter detta har han varit i ett någorlunda "normalläge".
    Jag är rädd för vad det skulle innebära att leva med någon med denna diagnos (ja jag vet att alla är olika) och skulle vilja höra från någon som har en partner med diagnosen - hur är det för dig?

• Svar på tråden Någon som har partner med Bipolär typ 1?
  • Anonym (TS)

Ingen? Glad

• Anonym (TS)

Tycker det borde finnas någon här? :)

• Anonym (typ 2,5)

Typ 1 är ändå rätt "snäll", jämförelsevis. Ett maniskt skov, en depression, normalläge länge. Rätt medicinerad kan en typ-etta få ett skov en eller två gånger per år eller mer sällan. 

Jag lever med en 2,5a. Där är det berg-och-dalbana på riktigt.

• Anonym (typ 2,5)

Gillar dessa bilder. Lånade från Bipolär Sjukdom (.se).
  • Anonym (TS)
    Anonym (typ 2,5) skrev 2024-08-05 18:34:08 följande:

Typ 1 är ändå rätt "snäll", jämförelsevis. Ett maniskt skov, en depression, normalläge länge. Rätt medicinerad kan en typ-etta få ett skov en eller två gånger per år eller mer sällan. 

Jag lever med en 2,5a. Där är det berg-och-dalbana på riktigt.

Tack för dina svar.
    Det låter riktigt tufft, både för dig och din partner. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Så länge han är i någorlunda "normal-läge", är det väl hanterbart. Liv och känslor går ju upp och ner för oss alla.

Men var beredd på att det kan bli kaos om han får ett skov. Vilket kan dröja ett halvår, ett år, två år. Det behöver inte ske ofta. Men förr eller senare kommer det.

Ni kanske inte bör skaffa barn ihop? Livskriser eller större livsomställningar (både positiva och negativa) kan utlösa skov, plus att diagnosen kan vara ärftlig. 

Men att leva ihop kan ju funka, om du vet förutsättningarna och han är någorlunda stabil för det mesta. Vore ju synd att kasta bort en så fin man, men det beror ju på vad ni vill ha för framtid.

• Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-05 19:20:55 följande:

Så länge han är i någorlunda "normal-läge", är det väl hanterbart. Liv och känslor går ju upp och ner för oss alla.

Men var beredd på att det kan bli kaos om han får ett skov. Vilket kan dröja ett halvår, ett år, två år. Det behöver inte ske ofta. Men förr eller senare kommer det.

Ni kanske inte bör skaffa barn ihop? Livskriser eller större livsomställningar (både positiva och negativa) kan utlösa skov, plus att diagnosen kan vara ärftlig. 

Men att leva ihop kan ju funka, om du vet förutsättningarna och han är någorlunda stabil för det mesta. Vore ju synd att kasta bort en så fin man, men det beror ju på vad ni vill ha för framtid.

Vi har redan barn på varsitt håll så att säga och några fler barn blir det inte.
    Ja nu har han ju gått flera år utan ett skov så det kanske börjar bli dags. Frågan är om förälskelse kan utlösa ett skov, för det är ju verkligen något som påverkar en och i viss mån förändrar ens liv.
Svar på tråden Någon som har partner med Bipolär typ 1?