• Anonym (Ångerfull husägare)

Ångrar köp av fritidshus så mycket!

Under ett antal år letade jag och familjen fritidshus. Jag som ibland har svårt att fatta beslut, visste i vilket område vi skulle köpa och vad som var viktigt. Men vi hade svårt att komma till skott. Eftersom vi bor i centrala stan var tystnaden otroligt viktigt för mig. Sedan kom pandemin och vi köpte ett hus i ett område som vi inte kände till sedan innan. Det ligger i ett område med ca 80 fastigheter och vi har huset precis i början av området Det visade sig att det varje timma passerar en bil var 3-7 minut och jag håller på att bli tokig. Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag tycker att det är alldeles för mycket trafik när man är på jakt efter tystnaden. Det är tyst i några minuter och sedan låter det ca 30 sek till en min, sedan tyst, sedan bil?Tyvärr gjordes köpet under pandemin och huset är nu värt ca 1 msek mindre jämfört med innan och det känns därför hopplöst med en försäljning. Samtidigt märker ju resten av familjen av min stress så jag vet inte hur jag ska tänka/göra. Hjälp?

• Svar på tråden Ångrar köp av fritidshus så mycket!
  • Meenos

ja hade också blivit tokig på biltrafiken. du har inte vänjt dig någonting alls ? altså ingen märkbar förändring i ljudnivå ? 

jag bodde förut intill motorvägen och det tog många många år men tillslut så påverkades jag inte alls lika mycket. 

annars kanske det går att få stugan värderad igen ? annars kanske vänta ett halvår eller till nästa sommar då trycket på stugor är högre ? 

• Tow2Mater

Under tiden, om det inte redan finns, och passar in, sätt upp ljuddämpande plank och/eller plantera en tät häck. 

Meenos skrev 2024-07-28 18:24:31 följande:

ja hade också blivit tokig på biltrafiken. du har inte vänjt dig någonting alls ? altså ingen märkbar förändring i ljudnivå ? 

jag bodde förut intill motorvägen och det tog många många år men tillslut så påverkades jag inte alls lika mycket. 

annars kanske det går att få stugan värderad igen ? annars kanske vänta ett halvår eller till nästa sommar då trycket på stugor är högre ? 

Ingen märkbar skillnad tyvärr. Resten av familjen störs inte alls utan tycker att jag är känslig. Men jag köpte främst stuga för att få lugn och ro och lite avkoppling från stan.
  • Anonym (Hmm)

Låter konstigt att ni redan hade en bra och genomtänkt plan för att sedan totalt överge den och köpa ett hus i ett område ni inte hade någon som helst koll på. Också konstigt om huset skulle ha sjunkit i värde med tanke på att priserna låg som lägst just under pandemin, ni måste ha betalat ett sjukt överpris isf.

Det ni kan göra nu är att stå ut tills marknaden vänder eller sälja med förlust.

Det du kanske också behöver göra är att försöka med någon slags terapi för att kunna hantera ljuden bättre, annars kommer du bli galen till slut.

• Tecum

Acceptera att du inte fick tystnaden, fokusera därefter på övriga värden med sommarhuset så länge. Räntan faller, avvakta något år eller två så har priserna säkert stigit igen och ni kan sälja utan större förlust.

Öronskydd är inte kul men bättre än att du blir knäpp av att lyssna efter störningar. Ta in att det är tidsbegränsat, när priserna stigit kan ni sälja om ni vill. 

• Anonym (K)

Hur fort kör de?

• Tow2Mater
    Tecum skrev 2024-07-28 18:57:04 följande:

Acceptera att du inte fick tystnaden, fokusera därefter på övriga värden med sommarhuset så länge. Räntan faller, avvakta något år eller två så har priserna säkert stigit igen och ni kan sälja utan större förlust.

Öronskydd är inte kul men bättre än att du blir knäpp av att lyssna efter störningar. Ta in att det är tidsbegränsat, när priserna stigit kan ni sälja om ni vill. 

Ar det inte bilar så är det ju något annat; lekande barn, skällande hundar, eller skrikande/tjattrande fåglar, syrsor och andra djur. Naturen är aldrig tyst.   
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2024-07-28 19:09:03 följande:
    Ar det inte bilar så är det ju något annat; lekande barn, skällande hundar, eller skrikande/tjattrande fåglar, syrsor och andra djur. Naturen är aldrig tyst.   
    Det är sant! Naturen är aldrig tyst, livet på landet är inte tyst, råmande kor, traktorer, hundar som skäller, tuppar som gal osv. Vill TS ha helt tyst krävs ett hus ute i ödemarken, men även  då måste han tåla fågelsång och andra naturljud.

Men jag tolkar det som att TS accepterar den typen av ljud.
    Tecum skrev 2024-07-28 19:28:05 följande:
    Det är sant! Naturen är aldrig tyst, livet på landet är inte tyst, råmande kor, traktorer, hundar som skäller, tuppar som gal osv. Vill TS ha helt tyst krävs ett hus ute i ödemarken, men även  då måste han tåla fågelsång och andra naturljud.

Men jag tolkar det som att TS accepterar den typen av ljud.
    Ja, lekande barn finns det och diverse andra ljud, och det är precis som du skriver, den typen av ljud är helt ok för mig.
  • Anonym (K)

Hallå? Jag ställde en fråga och får en tumme ned. Varför?
    Hur fort kör de? Är det 30-väg, motorväg eller vad?

Anonym (Hmm) skrev 2024-07-28 18:45:22 följande:

Låter konstigt att ni redan hade en bra och genomtänkt plan för att sedan totalt överge den och köpa ett hus i ett område ni inte hade någon som helst koll på. Också konstigt om huset skulle ha sjunkit i värde med tanke på att priserna låg som lägst just under pandemin, ni måste ha betalat ett sjukt överpris isf.

Det ni kan göra nu är att stå ut tills marknaden vänder eller sälja med förlust.

Det du kanske också behöver göra är att försöka med någon slags terapi för att kunna hantera ljuden bättre, annars kommer du bli galen till slut.

I större delen av landet slog priserna för fritidshus i taket, dvs blev rekordhöga, men det kanske fanns några delar längre bort från städerna som inte följde den utvecklingen, men i större delen av landet slog priserna nya rekord och har därefter fallit tillbaka.
    Anonym (K) skrev 2024-07-28 19:43:25 följande:

Hallå? Jag ställde en fråga och får en tumme ned. Varför?
    Hur fort kör de? Är det 30-väg, motorväg eller vad?

Jag tror inte jag gav dig tumme ner, så nu gav jag dig tumme upp :). Det varierar, inte jättefort. Ca 50 km?
  • Anonym (K)
    Anonym (Ångerfull husägare) skrev 2024-07-28 19:46:22 följande:
    Jag tror inte jag gav dig tumme ner, så nu gav jag dig tumme upp :). Det varierar, inte jättefort. Ca 50 km?

Förståeligt. 

Stor skillnad mellan trettio och femtio. 

• Aliona

Har ni tänkt köpa ny stuga? För i sä fall skulle jag inte bekymrat mig över värdeminskningen. Följer det nya huset trenden så lär det priset också ligga lågt, så ni säljer billigt och köper billigt. Annars kan ni vänta några år så går priserma säkert upp igen. Då säljer ni dyrare men får antagligen också köpa den nya stugan dyrare, 

Har ni däremot bestämt er för att inte köpa stuga igen så är det så klart bättre att hålla ut ett tag innan ni säljer.,

Aliona skrev 2024-07-28 23:32:37 följande:

Har ni tänkt köpa ny stuga? För i sä fall skulle jag inte bekymrat mig över värdeminskningen. Följer det nya huset trenden så lär det priset också ligga lågt, så ni säljer billigt och köper billigt. Annars kan ni vänta några år så går priserma säkert upp igen. Då säljer ni dyrare men får antagligen också köpa den nya stugan dyrare, 

Har ni däremot bestämt er för att inte köpa stuga igen så är det så klart bättre att hålla ut ett tag innan ni säljer.,

Hej, Vi har funderat i de banorna, dvs att sälja för att köpa ett annat, och då på samma marknad. Vi har inte riktigt fattat beslut än. Kanske får avvakta lite och se.
Svar på tråden Ångrar köp av fritidshus så mycket!