• Anonym (Häck)

    Söker tips på häcksäx

    Jag behöver ta tag i en övervuxen häck som både är bred och som består av kraftiga stammar.

    Någon som har tips på en bra häcksax som klarar av denna häck.

    // Blivande trädgårdsmästare

  • Svar på tråden Söker tips på häcksäx
  • Meenos

    Hej! jobbar som fastighetsskötare och klipper ca 30 Timmar häck per år. 


    Vi använder enbard märket Stihl, Både bensindrivet och Eldrivet. 
    min favorit är Stihl HS 45 Häcksax (Bensin 2-takt) Tar grenar som är 2.6Cm breda (dock tuggar den en liten stund för att köra igenom sådanna och man får ibland trycka på litegrann. Bredden mellan knivarna är 3Cm och dom behöver lite utrymme att gå fram och tillbaka för att få kraft att skära av. 

    Eldrivet: Stihl HSA 60 Batteridriven (tänk på att batterierna är jättedyra) 


    är grenarna alldeles för tjocka och ligger tätt inpå dessutom behöver du bokstavligt talat använda en motorsåg istället 


    du kan köpa en väldigt liten bara för grenar dock: 
    Stihl GTA 26  - ca 1790kr 


     


    Har du bilder på häcken kollar jag gärna :) även om du orkar mäta de tjockaste grenarna etc 

  • Tecum

    Eftersom du behöver en stark och tung häcksax för en engångsinsats är det billigare att hyra än att köpa i detta fall. När häcken väl är justerad till önskad nivå kan du köpa en mindre och billigare sax, under förutsättning att du putsar häcken varje år i fortsättningen

  • Meenos
    Anonym (Häck) skrev 2024-07-28 18:37:33 följande:

    Tack så mycket.

    Jag ska läsa på ordentligt.

    Fick även en rekommendation på 
    ">54V XR FV Häcksax 65CM, 1X9Ah | DEWALT

    S
    ynpunkter?


    Tecum kommer med riktigt bra synpunkter här. Ska detta vara en maskin du vill använda varje år 20 år framåt eller är det som denna säger "engångsklippning" ? 


     


    Dewalten lär inte ha lång batterikapacitet, men om den kan klippa 31mm grenar är det ganska imponerande. det fanns en video på den tydligen 


    jo men eventuellt, vad kostade den ? 

Svar på tråden Söker tips på häcksäx