• Tom Araya

"Messa", vad betyder det uttrycket för dig?

En betydelse tar jag med för att jag hört folk använda uttrycket så och jag själv gör det. 
    De andra betydelserna tog jag med för att de potentiellt kan vara aktuella p.g.a. unga svenskars anglofiering av sitt språk.

Rösta på det alternativ som passar dig bäst.

Lämna en kommentar om du vill.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Messa", vad betyder det uttrycket för dig?
  • Anonym (Olika)

Det beror på sammanhanget. Att man inte ska messa med någon betyder typ att inte starta bråk. Om man menar messa som meddelande så är det INTE epost (INGEN använder epost för privat kommunikation numera) utan andra former av korta digitala meddelanden som sms, messenger, snap, kik, whatsapp mm.

• Anonym (Oo)

Messa är skicka meddelanden via tex sms, messenger eller annan konversationsapp.

• Anonym (Oo)

Fast e-mail är inte att messa. Röstade ändå på mittenalternativet.

• Cereal Killer

Det har väl börjat som en förkortning av sms:a och sedan med tiden utökats till att innefatta fler meddelandemetoder. Ingen använde väl någonsin ?message? som verb för att smsa, utan man sa ?text?, så det kommer inte därifrån som jag uppfattar det.

• EnAnonumius

Messa har ju kommit att bli synonymt med typ att man skickar meddelande via messenger, Whats Up etc etc och även SMS då.

Men mail är ju inte att messa med någon.
    Men jag röstade ändå på mitt förslaget då det var närmast.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dr Nail

Det är sms. Def inte email, kan möjligtvis vara messenger (men då är det oftast chatta). Alternativ 3 är bara fel.

• Aniiee

2 typ och även 3. Beror på sammanhang. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • cosinus

Alla former av snabbmeddelanden. Dock inte Mail. men sms, Messenger, snapchat o s v

• Postman

Beror på i vilket sammanhang men messa för mig är till 90% att man kommunicerar med någon digitalt.  

Svar på tråden "Messa", vad betyder det uttrycket för dig?