• Anonym (Linda)

    KUB , hur mycket drar åldern ner siffrorna?

    Jag fick mitt första barn när jag var 20, då fanns inte KUB än vad jag vet. När jag fick andra var jag 29, då fick jag 1/2000 nånting har jag för mig och med tredje när jag var 34 fick jag 1/19800 nånting. Alla tre barnen är friska. 


    Nu är jag 36 (kommer vara 37 när barnet föds) och väntat fjärde barnet och ska göra KUB snart, är ganska nervös på grund av åldern. Hur mycket påverkar åldern? Vad är det de ser i blodprovet som påverkar? Vet att de mäter nackspalten såklart. Såg att nån skrev nått om rökning och alkohol, hur skulle det påverka , inget av det orsakar väl DS eller andra liknande avvikelser eller har jag fel? Jag röker eller dricker inte nu men är före detta rökare , slutade varje gång jag var gravid men för gott (förhoppningsvis) när jag blev gravid med tredje barnet. 

    Jag tänker absolut inte så att jag måste få de allra bästa siffrorna för att vara nöjd men är såklart orolig för att få högrisk. 


    Ni andra som är 35+, vad har ni fått för siffror? Om ni har fått barn innan också, har det varit stor skillnad? 

Svar på tråden KUB , hur mycket drar åldern ner siffrorna?