• Anonym (Komplicerat)

    Religiösa judar?

    Då judar har blivit en etnisk folkgrupp som bland annat kan vara ateister och kristna, hur refererar man till de som tillskriver sig judendom? 

    Religiösa judar kan ju även då vara de som praktiserar kristendom. "Judar som tillskriver sig judendom" känns väldigt långt? 

  • Svar på tråden Religiösa judar?
  • Anonym (Annica)

    Va? Det har jag aldrig hört talas om? Du menar inte "israeler"?

  • Anonym (Komplicerat)

    Nej judar ser sig som en etnisk grupp och man behöver inte vara religiös för att tillhöra den. Tex någon i Sverige med judiska föräldrar som inte tillskriver sig judendom är jude. Barnet är ju inte israeliskt. Så har jag förstått det iaf.

  • sillson
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-07-27 11:47:42 följande:

    Nej judar ser sig som en etnisk grupp och man behöver inte vara religiös för att tillhöra den. Tex någon i Sverige med judiska föräldrar som inte tillskriver sig judendom är jude. Barnet är ju inte israeliskt. Så har jag förstått det iaf.


    Enligt judendomen är en person med judisk mor automatiskt jude. Det betyder dock inte att någon med judisk mor själv måste anse sig vara etniskt jude. Om man är uppfostrad helt utan koppling till judisk religion/kultur tillhör man enligt de flesta en annan etnicitet svensk/etiopier/palestinier eller något annat.

    Det är lika krångligt med begreppet israel. De flesta skulle påstå att en Israel är någon med israeliskt medborgarskap. Staten Israel hävdar dock att alla judar är israeler. Detta gällde dock fram till nyligen inte etiopiska judar.
  • BuoBä

    "Culturally Jewish" används på engelska för såna som inte anser sig religiösa men ändå följer vissa traditioner. Vet inte om det översätts rakt av.

    Praktiserade jude är någon som också är religiös, men det finns olika inriktningar där också, så alla är inte superortodoxa och går runt i shtreimel.

  • sillson

    Judiskhet är så himla spännande just för att det är ett svårfångat begrepp. Det judiska kan syfta på religion, etnicitet och någon konstig slags förmodern rasföreställning. Man skulle också kunna hävda att det finns olika judiska etniciteter eftersom det finns så stora olikheter i språk, kultur, levnadssätt. En etiopisk jude kan ha en stark egenupplevd judisk identitet. Det kan självklart också en amerikansk jude ha. Samtidigt är det etiopiska och amerikanska sättet att var judisk på så olika att de kan hävdas ha olika etniciteter. Etniciteten svensk är mycket mer homogen och enklare att definiera.

  • Aniiee

    Vanligtvis säger vi "praktiserande" om de som, ja, du vet, praktiserar judisk tro. Ibland helt enkelt "troende". Vi som inte är praktiserande tillskrivs oftast "kulturella" eller helt enket bara "född".


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Jesus Josefsson)
    Aniiee skrev 2024-07-27 14:04:03 följande:

    Vanligtvis säger vi "praktiserande" om de som, ja, du vet, praktiserar judisk tro. Ibland helt enkelt "troende". Vi som inte är praktiserande tillskrivs oftast "kulturella" eller helt enket bara "född".


    Jag är själv inte jude, men blev "tvingad" att sätta mig in i det hela på grund av ett blandäktenskap i min absoluta närhet. Det var både tragiskt och intressant eftersom detta äktenskap gav upphov till familjekonflikter som innehöll så mycket ilska och hat. Allt på grund av olika syn på vem som var jude/goy.

    Jag hoppas att du inte har upplevt något liknande i din släkt eller familj.
  • Aniiee
    Anonym (Jesus Josefsson) skrev 2024-07-27 14:24:56 följande:
    Jag är själv inte jude, men blev "tvingad" att sätta mig in i det hela på grund av ett blandäktenskap i min absoluta närhet. Det var både tragiskt och intressant eftersom detta äktenskap gav upphov till familjekonflikter som innehöll så mycket ilska och hat. Allt på grund av olika syn på vem som var jude/goy.

    Jag hoppas att du inte har upplevt något liknande i din släkt eller familj.
    Min familj/släkt har inte varit (djupt) troende på några generationer, så här är det rätt avslappnat. Vet andra som ska tjafsa om det där och tycker mest folk är korkade.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Pixxel

    Judar är både en religiös grupp och en folkgrupp.

Svar på tråden Religiösa judar?