• Anonym (Ensamstående)

    Du som ensamstående, flyttar du när barnen flyttat hemifrån?

    Mina barn börjar bli stora och jag skulle tro att dom flyttar om 3-4 år. Jag bor i dagsläget i en villa med 4-5 sovrum vilket känns väldigt onödigt om jag skulle bo själv. Eller själv och själv, har ett par katter som så klart alltid ger mig sällskap men dom är nöjda bara dom får vara ute. 

    Jag är därför nyfiken på hur andra ensamstående resonerar när barnen kommer flytta. Eller har barnen kanske redan flyttat? Hur gjorde du i så fall? 

    Är din dröm att bo i ett mindre hus eller kanske en mindre lägenhet för det är billigt och du är borta mycket? Vill du bo i samma område? Eller vill du helt enkelt bo kvar i samma som idag? Är din dröm möjlig eller omöjlig? 

    Jag skulle vilja bo i samma område i en mycket mindre villa. Finns väldigt få små villor i mitt område så i mitt fall blir alternativen mest troligt bo kvar alternativt lytta in i ett av områdets lägenhetsradhus i ett plan om jag vill ha ett enklare liv. Dom ligger dock sämre till än mitt hus i dagsläget

  • Svar på tråden Du som ensamstående, flyttar du när barnen flyttat hemifrån?
  • Anonym (Molly)

    Om du klarar det ekonomiskt idag så blir det ännu bättre när de flyttar. Så varför inte bo kvar tills du hittar ett mindre hus du verkligen vill ha? 

  • Cathariiina
    Anonym (Molly) skrev 2024-07-26 10:46:10 följande:

    Om du klarar det ekonomiskt idag så blir det ännu bättre när de flyttar. Så varför inte bo kvar tills du hittar ett mindre hus du verkligen vill ha? 


    Hon förlorar ju bostadsbidraget. Som ensamstående boendeförälder har hon antagligen ett saftigt bostadsbidrag. Det är jättevanligt att ensamstående måste flytta när barnen flyttar ut, av den anledningen. 
  • Giftskåneman

    Japp, bostadsbidrag och barnbidrag försvinner den dag de går ut gymnasiet, kan vara skillnad mellan bo kvar och flytta.

  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Molly) skrev 2024-07-26 10:46:10 följande:

    Om du klarar det ekonomiskt idag så blir det ännu bättre när de flyttar. Så varför inte bo kvar tills du hittar ett mindre hus du verkligen vill ha? 


    Måste man inte sälja innan man köper nåt nytt? Tänker att det är risk att det perfekta huset inte dyker upp med rätt tajming då.
  • Anonym (Ensamstående)
    Giftskåneman skrev 2024-07-26 10:52:10 följande:

    Japp, bostadsbidrag och barnbidrag försvinner den dag de går ut gymnasiet, kan vara skillnad mellan bo kvar och flytta.


    Barnbidrag övergår till studiebidrag och går in på barnens konto den dag de fyller 18 dvs i gymnasiet. 

    Jag har en lön på +55 tkr/mån och ett hus värt 6 mille med några få hundratusen i lån. Jag får alltså noll bidrag och har inga behov av det heller. 
  • Anonym (Jag)

    Bättre att sälja i lugn och ro och ta en hyreslägenhet medan du hittar drömhuset. Annars riskerar du att behöva hetssälja om du hittar ett du verkligen vill ha, risk för sämre prisbild osv. Det är många saker som ska på plats om man ska byta mellan två hus!

  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-26 11:00:18 följande:

    Bättre att sälja i lugn och ro och ta en hyreslägenhet medan du hittar drömhuset. Annars riskerar du att behöva hetssälja om du hittar ett du verkligen vill ha, risk för sämre prisbild osv. Det är många saker som ska på plats om man ska byta mellan två hus!


    Mina katter har idag kattlucka och går in och ut som dom vill. Tror därför tyvärr inte att dom fixar lägenhetsliv utan kattlucka. Men håller definitivt med om att en sån lösning i andra fall definitivt är smidigt även om en extra flytt är omständig.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ensamstående) skrev 2024-07-26 11:10:06 följande:
    Mina katter har idag kattlucka och går in och ut som dom vill. Tror därför tyvärr inte att dom fixar lägenhetsliv utan kattlucka. Men håller definitivt med om att en sån lösning i andra fall definitivt är smidigt även om en extra flytt är omständig.
    Det finns lägenheter på markplan där du kan ha altandörren öppen, iaf sommartid, annars får man själv öppna och stänga. Även en halv våning upp kan fungera om man gör en liten trappa åt katterna. Det känns lite felprioriterat om katternas vanor ska ställa till de stora problem du kan ställas inför om du måste byta från hus till hus. Du kommer vara helt beroende av att hitta en köpare snabbt och ändå riskera att missa chansen med drömhuset om de tröttnar på att vänta. Ofta har man inte mer än dagar på sig om man ska köpa, möjligen någon vecka, och du kommer nog inte hitta en köpare på så kort tid till ditt eget hus. Jag tror alltså inte att det kommer funka så bra, helt enkelt. Lägenhet emellan kanske inte är optimalt för katterna, men ibland måste man tänka mer praktiskt.
  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-26 11:15:20 följande:
    Det finns lägenheter på markplan där du kan ha altandörren öppen, iaf sommartid, annars får man själv öppna och stänga. Även en halv våning upp kan fungera om man gör en liten trappa åt katterna. Det känns lite felprioriterat om katternas vanor ska ställa till de stora problem du kan ställas inför om du måste byta från hus till hus. Du kommer vara helt beroende av att hitta en köpare snabbt och ändå riskera att missa chansen med drömhuset om de tröttnar på att vänta. Ofta har man inte mer än dagar på sig om man ska köpa, möjligen någon vecka, och du kommer nog inte hitta en köpare på så kort tid till ditt eget hus. Jag tror alltså inte att det kommer funka så bra, helt enkelt. Lägenhet emellan kanske inte är optimalt för katterna, men ibland måste man tänka mer praktiskt.
    Fast jag bor i ett poppis område. Har ett fräscht hus med modern inredning och nära till kommunikationer, skola och lokala centrumet. Finns inga hus som blivit kvar på marknaden om mäklaren inte försökt ta överdrivet betalt för dom. Dom riktigt skabbiga husen som kräver renovering för 1-2 mille för att bli bra går för ca 4,5 mille

    Är dessutom svårt att få tag på hyresrätt här. Är säkert 15-20 års kötid och det har definitivt inte jag. Och att bo i nåt sunkområde bara för att slippa krångel med husbyte lär inte hända. Då stannar jag i mitt för stora hus. Kan ju hyra ut ett par rum om jag känner för att bo helt gratis.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Ensamstående) skrev 2024-07-26 10:54:02 följande:
    Måste man inte sälja innan man köper nåt nytt? Tänker att det är risk att det perfekta huset inte dyker upp med rätt tajming då.

    Är ditt hus svårsålt? 


    Du kan annars mellanlanda i en hyreslägenhet. 

Svar på tråden Du som ensamstående, flyttar du när barnen flyttat hemifrån?