• Anonym (Orkar inte mer)

    Varför ser jag alltid snett i mina glasögon?

    Jag har progressiva glasögon sen 7-8 år tillbaka. Inga jättestora synfel och jag köper alltid dyraste och senaste glasen så det beror inte på att jag har köpt skräp.

    Alla glasögon jag har, läsglas och progressiva, ser jag snett i på ena ögat/glaset. Det jag håller i på nära håll som en mobil t ex viker ut sig åt sidan. Dvs mobilen ser smalare ut nertill och blir bredare och bredare uppåt. Samma sak med ett papper.

    Flera optiker verkar handfallna och vet inte vad det beror på säger dom. En ögonläkare har undersökt mig och såg inga sjukdomar.

    Astigmatismcylindern har ändrats flera gånger men det enda som händer är att det jag tittar på endera viks inåt eller utåt och är smalare upptill eller nertill. Men oftast är det att det viks utåt till vänster och blir bredare upptill.

    Varför blir det aldrig rakt? Varför kan ingen fixa det här? Jag börjar bli desperat och vill bara se rakt som alla andra.

  • Svar på tråden Varför ser jag alltid snett i mina glasögon?
  • Fjäril kär

    Nu gissar jag men kan det vara att du på nåt sätt gör detta som en "reflex" eller "fix ide/tics" ? Eftersom det bara är på ena ögat tänker jag. Du skelar för att du  vant dig liksom... 

    Blir det likadant i ett par vanliga glasögon respektive läsglasögon?  Du kanske inte ska ha progressiva utan lära dig se rakt med att börja om från början liksom... lite som i gamla dagar när man fick lapp för ögat för att korrigera skelande 

  • Anonym (Orkar inte mer)

    Fjäril kär - jag tror inte att det är en fix idé för jag vill inget hellre än att se rakt. Det har varit så här på samma öga sen jag fick mina första läsglas för 15+ år sen men det har alltid försvunnit efter en tid förut men nu gör det inte det.

    Hur menar du att jag skelar för att jag har vant mig? Tror du att skelning (om jag nu har det) kan göra  att man ser snett hela tiden? Borde man inte bara se snett ibland om det nu beror på skelning? Jag tror att det här beror på astigmatism efter vad jag har läst på internet men jag är ju ingen optiker.

    Jag trodde att skelning var dubbelseende främst, inte att en mobil, pappersark etc blir sneda att på ena sidan att titta på.

    Det är likadant i alla olika glasögon jag har, nya/gamla läsglas, progressiva och solglasögon. Obestämd

  • Anonym (Orkar inte mer)

    Finns det ingen här med samma problem? Jag behöver verkligen svar på det här eftersom att ingen optiker har svar.

    Med mina senaste glasögon såg jag snett på vänster sida på mobilskärmen, dvs smalt nertill och bredare upptill och skärmen vek ut sig mot vänster sida.

    Optikern sänkte astigmatism med 0,25 grader (?) och då blev det tvärtom och nu är skärmen bred nertill och blir smalare upptill och viker sig nu åt höger sida. 

    Båda situationerna är på vänster öga.

  • Anonym (minaglasögon)

    Hej använder du dina glasögon jämt eller bara ibland när du behöver?
    Jag är en snålis så jag byter bara till nya glasögon när det behövs och jag måste alltid använda glasögon nu mera.
    Men jag upptäckte en sak när jag första gången fick glasögon var allt snett åt ena hållet och då behövde jag inte glasögon hela tiden det var väldigt irriterande men problemet försvann när jag borgade använda glasögonen all vaken tid.
    Lycka till och prata med flera optiker om ditt problem.

Svar på tråden Varför ser jag alltid snett i mina glasögon?