• Anonym (Hjälp)

    Orimliga känsloutbrott

    Är det normalt att en fyraåring blir hysterisk för den inte kan sova? 



    Hen vaknade och grät, jag ignorerade det för hen gråter alltid för absolut ingenting och om den ens svarar när man frågar varför den är ledsen säger den oftast vet inte. Dessutom satt jag med bebis och ska somna denna, biologiska föräldern var ute i garaget. Hen slutade efter 3min. Sen när hen hörde föräldern i köket 10min efter började hen igen fast hysteriskt, föräldern går upp och lugnar sen går där ifrån.

    Hen fortsätter gråta vilket sen övergår i hysteriskt gråt, så hen knappt får luft. 



    Allt detta för att hen säger att hen inte kan sova. Att tillägga är att detta barnet gråter för precis allt, vilket jag vet barn gör men det är extremt med denna. 9,9 gånger av 10 så är det absolut ingenting.  Jag vet också att föräldern i andra hemmet daltar nåt så kopiöst med barnet och att hen till sist låter barnet sova i förälderns säng, det gör vi aldrig här. 


     


    Är detta en fas eller är det något vi ska jobba med på något vis? Det går inte resonera med den andra föräldern, den tar alla genvägar med skärmtid, daltande osv för att slippa ta tag i problem gällande barnen. Det finns ett äldre syskon med i bilden och detta beteendet fanns redan innan bebis kom så det är inget som har uppkommit.


     


    Problemet är i grund och botten att barnet provocerar fram situationer där hen kan få känsloutbrott (som att lägga en leksak bredvid sitt äldre syskon och gå där ifrån och börja leka med annat sen få utbrott för syskonet börjar leka med leksaken) samt att det blir orimligt starka reaktioner på helt orimliga saker. Vi anser att det är ett så pass stort problem att vi måste försöka få bukt med det. 


Svar på tråden Orimliga känsloutbrott