• Mammatankarna

    Besök när man har barn

    Hej, jag och min sambo har diskuterat en grej och det gäller att ha folk på besök när vi har barn hemma.
    När jag är hemma med min dotter på lov, helger eller eftermiddagar så har jag gärna mina vänner över eller familj.
    Flera gånger i veckan och de stannar även ofta efter att vår dotter somnat. Så har vi haft det och levt sedan hon var ungefär 2 månader. Vår lilla tjej är nu 1,5 år och hon av min uppfattning älskar besök och sociala sammanhang. Hon säger ofta personerna i sin närhets namn och frågar efter dem. diskussionen som blev är om det verkligen är bra att ha besök så ofta? Kan hon bli förvirrad av att det är så många hemma hela tiden och kan de bidra till att hennes anknytning till mig inte blir lika värdefull? Jag resonerar att desto fler trygga vuxna runt om kring en desto bättre? Ska tilläggas att alla som kommer och hälsar på leker och umgås mycket med henne, går till lekplatser och läser böcker. Så det blir mest ett vuxet sällskap när dottern sover, annars leker vi alla tillsammans. Blir detta förvirrande för henne eller är det positivt? 
  • Svar på tråden Besök när man har barn
  • Anonym (L)

    Det borde du märka på henne tänker jag?

    Är hon en glad liten tös som somnar gott på kvällen och sover bra, äter bra, visar humör ibland, vänder sig till mamma/pappa osv, så är ju besöken positiva.

    Men om varje besöksdag slutar i massa gnäll, övertrött, svårt att somna, vaknar mycket på natten, distraherad vid mat osv, så hade jag nog tänkt att det är alldeles för många besök/intryck/människor.

    Sedan även om hon är go och glad och allt känns positivt så hade jag nog ändå tänkt att mamma/pappa ska bete sig som de primära anknytningspersonerna just för att inte förlora tryggheten/tilliten.

  • Anonym (Pappa till tre barn)

    En del barn bli stressade av för mycket intryck. Annars tror jag inte det är för mycket problem.

  • Anonym (Abc)

    Sett ur ett historiskt perspektiv är det ju mer naturligt för ett barn att växa upp i en flock än i en enskild familj så jag ser bara fördelar. Såvida det inte är en otrygg miljö.

Svar på tråden Besök när man har barn