3-åringar kan vara rätt jobbiga. Min unge höll på och skulle klättra upp i katträdet och dra ut katterna därifrån när han var i den åldern. Herregud vad vi höll på. Alltifrån förbudsskyltar som vi ritade tillsammans med honom till att berätta om att katter som dras i svansen aldrig mer kan gå. Det är skitsvårt för en 3-åring att förstå. Det slutade med att vi var ute på lekplatsen nästan all vaken tid. Jag och pappan höll på att gå under, men allt, allt, allt var bara trots och utbrott.
Stå ut.
Gå ut.
Försök skapa rutiner även under ledighet.
Alltså, seriöst. Vi fick införa "förskolerutiner" sedan när vårt barn var 4 år gammal under ledigheten där vi hade ett schema på exakt vilka mattider de hade och höll stenhårt kvar i det. Det hjälpte mycket vid all ledighet. Så fort vi bröt det så var det kaos och det körde vi med ända upp till årskurs 1 i skolan.
Jösses, jag har till och med rutinerna:
ca kl 8.00 frukost.
8-9 fri leka tillsammans och att han leker själv.
9.00 vi berättar kort vad vi ska göra (här gick vi alltid ut efteråt om det så bara var en kvart på gården, eftersom det ingick i ungens förskolerutin. ibland räckte det att gå ut genom porten och säga: "nu ska vi gå ett varv runt huset" och det tog 5 minuter så var han lugn efter det. Sinnessjukt vad förskola kan göra.)
Lunch: 11.15 som en jävla klocka. Fan vad jag hatade lunchen. Ibland fick han en banan och en youghurt så att jag kunde fixa lunchen en timme senare, för annars skulle jag gå unger.
kl 12-13 ta det lugnt. Film eller att vi läste bok eller myste i soffan = dödströtta föräldrar.
Efter det kunde man i princip göra vad som helst: träffa folk, gå och handla, whatever och ungen höll ihop till ungefär kl 15-17, sedan kvällsmat.
17-20. grinig, jobbig, klättrande, överallt-unge och sedan nattning någonstans vid 19.00. Nattningarna hade i och för sig alltid varit väldigt utmanande. De blev inte lättare under den här perioden, men sedan, när han var 4 år, så gick det något lättare. Framför allt var dagarna lättare.
Tro mig, när vi började köra de här rutinerna så blev livet såååå mycket lättare, varje helg och varje ledighet, men man kände sig som en jävla robot, men det kan vara värt det under ett år då man känner att man måste göra något för att det bara blir värre.