• Anonym (Föda barn)

    Undersökning efter förlossning

    Hej
    Har hört att förlossningsskador tas på större allvar nu för tiden. Efter en födsel erbjuds man undersökning av bristningar och nu mera att en barnmorska eller läkare känner i vagina för att se att allt fungerar bra. Tydligen stoppas det även in ett finger i röven eftersom detta område också kan påverkas. 
    Har ni varit med om detta? 
    Hur upplevdes det? 
    Har någon av er varit med om att man endast kollar efter ytliga bristningar? Alltså att man avvaktar med att stoppa fingrar i vagina och anus, om det inte initialt syns tydligt att skadan är stor...

  • Svar på tråden Undersökning efter förlossning
  • Ellifant

    De har gjort det på mig efter alla mina tre förlossningar.  de gör ju undersökningen efter moderkakan har kommit ut och efter en förlossning där alla redan har kollat i ens underlivet  och man har sin nyfödda bebis på magen. därför är undersökningen det sista man tänker på. Man är hög på adrenalin och enlig mig lite avdomnad så fingret i rumpan kände jag bara på sista förlossningen. och då inte ens ont. Men sen har jag aldrig fått några bristnigar. Men det är bra att de kollar så man inte är gelt förstörd där nere. mina har alltid varit väldigt proffsiga och diskreta.

    men jag tänker att det är bättre att göra det där när du ändå är uppe i allt annat än att göra det tex nästa dag när man är mer medveten om sin kropp igen 

Svar på tråden Undersökning efter förlossning