• Supersemlan

    Snart 40, två utomkveds och ett missfall

    Hej!

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, kanske bara kolla om någon har tips gällande hur jag ska tänka eller egna erfarenheter att dela med sig av.

    Jag och min man har försökt att få ett gemensamt barn i ca 1,5 - 2 år (med vissa pauser pga behandlingar efter utomkveds tex) och jag har varit med om ett utomkveds, ett missfall och sen ytterligare ett utomkveds. 

    Nu har jag precis fått veta att jag är gravid igen men kan inte riktigt känna någon direkt glädje. Det känns bara som att det kommer sluta på samma vis igen. 


    Kan man testa varje dag för att se så att inte hcg går ner? Genom att se så att inte linjen blir svagare? Hur hade ni gjort?

    I vilken vecka kan ett tidigt ultraljud bekräfta att graviditeten sitter i livmodern? 


    Tack för all input!

  • Svar på tråden Snart 40, två utomkveds och ett missfall
  • Anonym (G)

    Eftersom ni tidigare haft utomhavandeskap skulle jag ringa vården och se när de vill ta in dig för att se att det sitter rätt.
    Det kan kännas bra att fortsätta testa med urinprov med det kan också skapa onödig stress eftersom de inte är gjorda för att mäta nivå utav hormon utan bara visar om hcg finns eller inte. 


    Vill du veta att hcg ökar som det ska är blodprov det enda som ger svar. Kanske kan du till och med få det via din läkare med tanke på er historia annars finns det att boka privat för några hundra, men då vet man läget.

    lycka till, hoppas det är er tur nu 🤞

  • Supersemlan

    Tack! Jag är ju inte inskriven hos barnmorskan ännu, det är jag först om två veckor. Ska jag höra av mig dit för att försöka få en remiss eller kontakta min husläkare? Vet du hur man bokar in dessa blodprov och betalar privat? Jag kan ju googla såklart, men förstår knappt vad jag ska googla på! 😅

  • Anonym (G)
    Supersemlan skrev 2024-07-24 15:46:52 följande:

    Tack! Jag är ju inte inskriven hos barnmorskan ännu, det är jag först om två veckor. Ska jag höra av mig dit för att försöka få en remiss eller kontakta min husläkare? Vet du hur man bokar in dessa blodprov och betalar privat? Jag kan ju googla såklart, men förstår knappt vad jag ska googla på! 😅


    Jag hade testat min husläkare, men det är bara för att min är helt fantastiskt, men tycker att det finns grund att låta dig få ett ultraljud för att säkerställa att det sitter rätt ☺️
    Jag tog via testmottagningen.se, kolla bara så att det finns ett ställe nära dig att ta själva blodprovet på, det hittar man på deras hemsida vilka ställen som tar blodprov åt dem. Jag fick mina svar dagen efter jag tagit blodprovet och det var verkligen skönt att få svart på vitt att åtminstone hcg ökade som det skulle. Det är inte så noga hur många dagar det är mellan proverna men minst två iallafall, sen finns massor med uträknare på internet som man kan räkna fördubblingstiden på ☺️
Svar på tråden Snart 40, två utomkveds och ett missfall