• Sessan10

Kort näsben på RUL

Hej! Vi var på RUL tidigare i veckan och fick då veta att bebis hade lite för kort näsben 3,8 mm men gränsen är 4 mm. Det har en koppling till down syndrome och har nu gjort ett fostervattenprov. Är det fler som har har bebisar med kort näsben där det inte var down syndrome?

• Svar på tråden Kort näsben på RUL
  • Anonym (Tyra)

Tror det du/ni ska fokusera på att utgå ifrån att det är Downs och förbereda er mentalt för det istället för att hoppas på motsatsen. 

• Anonym (G)

Jag skulle aldrig rekommendera en gravid kvinna att tänka det värsta utan en medicinsk fastställd diagnos, det skulle bara vara outhärdligt.

Jag hade 50% risk för Downs, Trisomi 13 och 18. Dvs i praktiken väldigt liten chans att mitt barn skulle vara friskt och väldigt stor risk för att mitt barn skulle bli en ängel. Man kan inte sätta diagnosen Downs på en enda 'soft marker'.

Stress är både dåligt för en själv och för ett barn. Om någon hade sagt till mig att jag skulle förbereda mig på att om 1 v få besked om att mitt älskade barn ska ...när det inte var medicinskt fastställt hade den .. ja jag vet inte något ord som räcker till. Givetvis ger man hopp om det finns hopp. 

Mitt barn var friskt och tack vare min makes lugn och positiva inställning kunde jag också behålla någon slags vett och sans i kroppen vilket naturligtvis också gynnade mitt barn. I mitt fall också en enda soft marker och det var en rejält tjock nackspalt som verkligen avvek från det normala. Jag har också i nuvarande graviditet preliminärt fått ett jobbigt besked som visse sig vara ingenting, det var till och med så att det som syntes på UL inte fanns överhuvudtaget (en sk artefakt). Givetvis sa min make att det är nog bra ska du se. Han har inte brist på perspektiv, han har t o m förlorat ett fullgånget barn i typ sista veckan. Men väljer ändå hopp före förtvivlan.

Man lurar inte sig själv för att människor runt en ger hopp. De flesta är tillräckligt intelligenta för att själva räkna ut att risken inte ändras av vad omgivningen säger. Kort näsben betyder risk för Downs men det är ingen diagnos. Har du gjort KUB innan och vad sade det?

Ts. Hoppas verkligen att allt är bra, utgå från att allt är bra tills motsatsen ätt bevisad. Var snäll mot dig själv även om väntan är olidlig.

• Cereal Killer
    Anonym (Tyra) skrev 2024-07-24 23:21:21 följande:

Tror det du/ni ska fokusera på att utgå ifrån att det är Downs och förbereda er mentalt för det istället för att hoppas på motsatsen. 

Men vilket märkligt svar. Tittar man på de studier som finns så är det uppenbarligen större sannolikhet att det går bra än att det inte gör det. Ska man alltid ställa in sig på det allra värsta så fort något händer så blir det väldigt jobbigt att vara förälder. 
  • Anonym (Tyra)
    Cereal Killer skrev 2024-07-28 13:41:39 följande:
    Men vilket märkligt svar. Tittar man på de studier som finns så är det uppenbarligen större sannolikhet att det går bra än att det inte gör det. Ska man alltid ställa in sig på det allra värsta så fort något händer så blir det väldigt jobbigt att vara förälder. 
    Märkligt vet jag inte. Är väl alltid bra att förbereda sig på det värsta, men hoppas på det bästa? 
  • felicityporter

Kunde av någon anledning inte citera Tyra, men min mamma har åtminstone sagt att optimisten har ofta lika rätt som pessimisten men är lyckligare under tiden och det ligger en hel del i det. Ta inte ut några bekymmer i förskott!

• Cereal Killer
    Anonym (Tyra) skrev 2024-08-09 00:28:03 följande:
    Märkligt vet jag inte. Är väl alltid bra att förbereda sig på det värsta, men hoppas på det bästa? 

?ställ in er på det värsta? är ett fruktansvärt svar på frågan i TS eftersom den antyder att den som skriver det bedömer att risken är väldigt stor att ?det värsta? inträffar. Det är felaktigt i det här fallet, eftersom sannolikheten är större att det går bra (någon exakt sannolikhetsbedömng går inte att göra utan att veta graviditetsvecka, fostrets storlek i övrigt och föräldrarnas genetiska ursprung, men i många fall är sannolikheten att det går bra klart större än att det inte gör det).

Vad man själv har för attityd till risker är en sak, men det är märkligt att skriva till folk att de ska ställa in sig på det värsta utan om att ha någon som helst insikt om vad avvikelsen innebär.

• Anonym (Hm)

Du ligger ju inte så långt ifrån gränsen så jag hade inte varit speciellt orolig om det enbart är ett 2 millimeter kort näsben det handlar om. Man kan såklart inte veta förrän fostervattenprovet är fastställt och klart, men jag hade lugnat tankarna för stunden :)

• Anonym (M)

Hej 
    vi Fick samma svar min Bebis hade för kort näsben men födde en frisk liten pojke :) 

Svar på tråden Kort näsben på RUL