• Anonym (ijor)

    Vill köpa en etta

    Jag får sjukersättning, inklusive bostadstillägg och jobbar 50 procent, hur mycket får man låna? har sparat ihop hundratusen kronor och tänker spara mer, vill köpa en etta och bor i södertälje, här kostar lägenheterna inte mycket med en genomsnitt på en miljon kronor. Hur mycket ska man ha sparat för att kunna köpa en lägenhet här, kan säga att jag bor med föräldrar och vill flytta ut. Vill äga en bil också vilket kommer tas med beräkningen. Tjänar exakt 19111 kr efter skatt med sjukersättning och bostadstillägg. Så det blir ungefär 23500 före skatt.

  • Svar på tråden Vill köpa en etta
  • Anonym (Pia)

    Om du går in på bankernas hemsidor så har de formulär där man kan fylla vad man tjänar mm och så får man ett preliminärt besked om man kan få lån eller inte. Det är en dator som räknar ut och vill man ha ett riktigt lånelöfte klickar man sig vidare. 


    Googla Bolån hur mycket kan jag låna, så hittar du några stycken. 

  • Anonym (Pia)

    Vill tillägga att bankerna medger betydligt högre lån än jag själv hade vågat ta. Ha med i beräkningen att du ska kunna bli 100% sjukskriven och ändå ha råd att bo kvar. Du behöver också en buffert så att du tex har råd att gå till tandläkaren och köpa ny spis och sånt. Räkna med att flera jobbiga saker händer samtidigt (tex sjukskriven 100% och ett riktigt dyrt tandläkarbesök). Du vill inte bli stående och inte ha råd med sånt. 


    En del säger att det är dumt att utgå från att det ska hända en massa dåligt, men det hände mig och då var jag otroligt glad att jag hade planerat ekonomin så att jag hade råd. 

  • Gaskarl
    Anonym (Pia) skrev 2024-07-24 07:08:15 följande:

    Vill tillägga att bankerna medger betydligt högre lån än jag själv hade vågat ta. Ha med i beräkningen att du ska kunna bli 100% sjukskriven och ändå ha råd att bo kvar. Du behöver också en buffert så att du tex har råd att gå till tandläkaren och köpa ny spis och sånt. Räkna med att flera jobbiga saker händer samtidigt (tex sjukskriven 100% och ett riktigt dyrt tandläkarbesök). Du vill inte bli stående och inte ha råd med sånt. 


    En del säger att det är dumt att utgå från att det ska hända en massa dåligt, men det hände mig och då var jag otroligt glad att jag hade planerat ekonomin så att jag hade råd. 


    Supersmart tänkt av dig.
  • SmulanFnulan

    Finns inte en sportslig chans att du får låna 900k med dina förutsättningar. Du behöver ragga en medlåntagare med betydligt större ekonomiska muskler.

  • Anonym (Killgissar)

    Det är väl 15 % av köpesumman man ska ha kontant, eller har de sänkt till 10 % nu? Och din ekonomi måste som sagt klara av även de värsta tiderna.

  • Anonym (S)
    SmulanFnulan skrev 2024-07-24 09:20:52 följande:

    Finns inte en sportslig chans att du får låna 900k med dina förutsättningar. Du behöver ragga en medlåntagare med betydligt större ekonomiska muskler.


    Är benägen att hålla med.
    Många banker nekar dessvärre vid sjukersättning.

    Ts, står du i bostadskö?
    Kanske bättre att hyra en bostad än att köpa utifrån dina förutsättningar.
  • Anonym (Killgissar)

    Mm, även jag är skeptisk till att ts skulle få banklån med den ekonomiska bakgrunden. Ju mer man kan spara desto bättre!

  • Anonym (Tyvärr)

    Du kommer inte kunna låna till en lägenhet själv du behöver en medlåntagare. Det lättaste är förstås om du flyttar ihop med en partner som har bra lön och stabil ekonomi. 

Svar på tråden Vill köpa en etta