• Mrskos

    Metformin hjälp

    Jag har fått metformin utskrivet pga prediabetes. Men jag fick så kraftiga diareer att jag inte kunde lämna hemmet.
    Jag har hört att biverkningar beror på vad för sorts metformin man får.
    Vilken sort rekommenderar ni? 

  • Svar på tråden Metformin hjälp
  • Anonym (Långsamt)

    Jag har tidigare ätit det för PCO. Har du trappat upp dosen långsamt? 
    Jag skulle ta en låg dos tills magen och illamående lugnat sig, sedan öka och äta den nya dosen tills jag inte kände av det, osv. Det tog flera veckor att komma upp i full dos, som jag tror var 3 tabletter om dagen. Det var 15 år sen så minns inte helt. 

  • Mrskos

    Jag fick 500 mg och skulle ta 500 mg morgon och sen 500 mg kväll. Funkade inte. Så testade 500 mg en gång om dagen bara men samma där :(
    Måste ta dem pga mitt socker är för högt och har PCOS och insulinresistent. Har gått upp 24 kg sedan december. Mår skit. Men dessa biverkningar funkar inte.
    Får så kraftigt diarré att jag skakar, fryser och svettas. Blir blek och matt.

  • Anonym (dr Fung)

    Jobba på att reversera det istället. Lyssna på dr Jason Fung.

  • Anonym (Magen)

    Jag äter metformin sen ett par år tillbaka. Hade mycket problem med magen i början. Mest gaser, men även diarré i bland. Jag ökade dosen successivt vartefter magen tålde det. Äter nu 3-4 x 500 mg/dag. Tar extra tablett om jag syndar med maten. 

  • Kvinna1989

    Jag har/haft graviditetsdisbetes 3 gånger och 2 första provade jag metforem men diarren blev inte bättre alls hur vi än försökte så blev insulin. Nu i min tredje graviditet försökte vi inte ens med metforem utan blev insulin direkt.

    Tyvärr vänjer sig inte magen med metforem för alla om man har en super känslig mage. Men för många går diarren över efter redan 2veckor.

  • Anonym (Långsamt)

    Prova en halv tablett till att börja med. 

    Jag tror inte det har med sorten att göra, men det fungerar inte för alla så går det inte så går det inte och då får du prata med din läkare om alternativ.

Svar på tråden Metformin hjälp