• Anonym (vemod)

    Vad kan jag/vi göra iordning för mat? Idétorka/orkeslös

    Jag ska ha boendestöd på torsdag och tanken är att vi ska laga mat. Något som stått på schemat på torsdagar i många år men som ärligt bara händer lite sporadiskt. En av många saker som är lite eftersatt. Eller mycket. Mitt boendestöd är ävldigt trevlig och så va, men kanske inte den bästa på att få mig att göra saker. Väldigt förlåtande på det sättet.

    Jag är i allmänhet väldigt trött och orkeslös och dålig på att äta, särskilt så här på sommaren. Jag inser att det ena kommer ut det andra och vise versa. Igår till exempel så gick jag med boendestödet och köpte ingerdienser till köttfärssås, men igår gjorde jag ingen köttfärssås och idag gick jag vid halv tio på kvällen och köpte tacokrydda och ost och gjorde tacofärs istället och åt med bara creme fraiche och ost och lite ledsen rödlök. Ganska typiskt mig. 

    Jag tänkte att det ska bli lite skärpning den här veckan men jag har inte riktigt någon idé eller inspiration eller ork. Så jag skulle bli glad om ni kunde tipsa om saker jag/vi kan göra iordning på torsdag som i alla fall kan räcka över helgen. Jag är så dålig på sommarmat över lag så även därför skulle jag behöva lite tips. Jag äter inte pasta, ris eller bönor och snälar på potatisen men annars äter jag väl det mesta.

    Och om någon har någon idé för lite lax blir jag glad då jag köpte en bit på extrapris och stoppade i frysen.

  • Svar på tråden Vad kan jag/vi göra iordning för mat? Idétorka/orkeslös
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (vemod)
    Valackare86 skrev 2024-07-23 23:28:50 följande:

    Köp en burk surströmming ! ät direkt ur konserven. Enklare blir det inte. 


    Tror inte grannarna skulle uppskatta om jag åt surströmming hela helgen.
  • Anonym (Pinnen)

    Köttfärssås är väl perfekt att göra tillsammans i storkok och sedan frysa in en massa extraportioner? Samtidigt som det puttrar så kan ni göra stekt lax med nypotatis och grönsaker till som du kan äta den kvällen och dagen efter.

    om ni varje vecka gör olika storkok och fryser in några portioner så har du lite olika färdigrätter att välja mellan i frysen. På köttfärssås kan du även göra lasagne eller moussaka av en del och frysa in i portioner.

  • Tow2Mater
    köttfärssås är ju inte mycket mer än just köttfärs med krydda, creme fraiche och rödlök. Lägg till en konservburk tomater. Hur kan du klara det ena men inte det andra? 

    Kop en hel kyckling och stoppa in i ugnen. 
  • sextontassar

    Kära TS,

    du missade en viktig poäng där. Du fixade faktiskt mat!

    Det viktiga är inte att du håller dig till en plan för en viss rätt - planen har som avsikt att du skall få varierad och hälsosam kosthållning. Skitbra att du improviserade!

    Roulette fungerar för många i själva valet. (Man skriver ihop ett litet antal  - säg, fem - favoritrecept, och sätter upp dessa på ett fat som man kan snurra). Kruxet är att alternativen måste vara mat som man SKULLE laga; inte sådant som man kunde tänka sig att äta. Kräver alltså övning och uppriktighet.

    Att laga din egen mat, är en stärkande syssla som ger dig mer kontakt med livet och med dig själv - använd din hjälp till att nå dit :D

    Till förslagen ovan kan jag lägga potatissallad (potatis, gräddfil, lök, majonnäs (gärna hemgjord, som ett eget projekt), (dijon)senap, peppar, salt) som fungerar som själv (gärna med lite gröna blad) men utmärkt till den där kycklingen som du stoppade i ugnen eller till laxen som du frågade om ;)

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

    Lax i ugn med romsås och potatis. Laxpaj med romsås. Ceasarsallad, köttfärsbiffar m rotgrönsaker och tzaziki 

Svar på tråden Vad kan jag/vi göra iordning för mat? Idétorka/orkeslös