Anonym (Båt) skrev 2024-07-24 08:58:42 följande:
Åh! Stort stort tack för alla tips! Super verkligen!!
skulle du säga att det mesta är gångavstånd eller ska vi räkna med taxi? tänker gamla stan, st petr, ligger de nära varandra?
shoppingen som du nämnde, ligger det nära varandra (både det mer unika och det billigare)?
skypark tänker jag nog Blir ett stopp för oss så barnen får leka av sig. Också läst att det ska finnas något som heter SkyLab där, har du någon koll på det? Värt eller ej? T1, är det ett shoppingcenter eller mer ett event center likt typ heron city eller så?
gällande båtarna. Det jag gillade med Tallink silja förra året var att båten kändes ?öppen? med shoppingstråket i mitten. Jag får känslan att baltic queen är mer instängd och hytterna ser mer old fashioned ut med mattor osv
vi gillade också att de hade ett större lekrum som tillfälligts lagts dit under sommaren samt att de hade mini disco för barnen vid stora scenen (har inte koll på vad den delen av heter men där de har underhållning på kvällarna sen och man kunde sitta ta en drink etc) och underhållning först som passade hela familjen innan det gick över till mer vuxenunderhållning runt 21-22 snåret. Skulle du säga att baltic queen är likt? Tror inte vi kommer ifrån att hemresan blir mer Viktoria? om vi väljer Tallink i år igen Och inte Viking line.
tack återigen!! Uppskattar verkligen alla tips.
Gamla stan och kyrkan ligger på gångavstånd samt shoppingcentret Nautica (det är inte så stort). T1 är mer ett shoppingcenter än ett eventcenter.
Ni får nog räkna med taxi till flera ställen. Bolt fungerar bra och det är billigare än i Sverige. Bolt har även bilar man kan hyra via appen i Tallinn.
Barnunderhållningen inklusive minidiscot håller mest till i Seaside bar som är ett lekrum under sommaren. Det är coverband, show och lite annat på stora scenen men det brukar vara många familjer och många barn som dansar när bandet spelar fram till 21-22. Jag märkte sist att de också familjeanpassat lotteriet förut bestod många av vinsterna av alkohol såsom champagne och whiskey. Nu är det godis, elektronik, presentkort, gosedjur, parfym mm. Sist vi åkte gick nog mer än varannan vinst till ett barn.
Tyvärr är planlösningen på båten inte lika bra som serenade och symphony. Restauranger och shopping är utspritt över två plan.
Jag upplever att fast lane på Baltic Queen har ett sämre utbud än på Helsingforsbåtarna men det brukar vara bättre under högsäsong har jag märkt. Middagsbuffen tycker jag dock är bättre än på Helsingforsbåtarna. Jag har åkt ett par gånger till Helsingfors och då upplevt att det varit stökigt och trångt på buffén.
Vill ni äta något snabbt i Tallinn finns Hesburger (ungefär som alla andra hamburgerkedjor men lite billigare). Det finns en Hesburger i Nautica vid hamnen den nås dock inte inifrån köpcentret utan restaurangentrén ligger bredvid köpcentrumentren på stora parkeringen.