• Anonym (Pixie)

    Manuell eller automat

    Ska köpa ny bil, bättre begagnad ca 3-5 år gammal är tanken. Majoriteten av bilarna som finns är ju automat. Jag har barn i yngre tonåren och tänker att de har allt att vinna på att ta körkort utan begränsningar och att jag därför ska köpa en bil de kan övningsköra i om några år. Men är det att övertänka alltihopa? Automatkörkort måste bli allt vanligare med alla automatbilar?

  • Svar på tråden Manuell eller automat
  • Anonym (Jag)

    Naturligtvis manuell! Dessutom är manuella smidigare att köra tycker jag, de svarar på ett annat sätt och sedan är det dumt att begränsa körkortet.

  • Anonym (X)
    Anonym (Pixie) skrev 2024-07-23 19:03:31 följande:
    Manuell eller automat

    Ska köpa ny bil, bättre begagnad ca 3-5 år gammal är tanken. Majoriteten av bilarna som finns är ju automat. Jag har barn i yngre tonåren och tänker att de har allt att vinna på att ta körkort utan begränsningar och att jag därför ska köpa en bil de kan övningsköra i om några år. Men är det att övertänka alltihopa? Automatkörkort måste bli allt vanligare med alla automatbilar?


    Automat. Varför krångla till det? Dessutom så är väl både elbilar samt hybrider utan växellåda? 
    Så att tro att manuella bilar är framtiden är inget någon vill satsa pengar på. 
  • Anonym (Em)

    Jag böt till manuell bil när äldsta barnet skulle börja övningsköra. Mina barn ska definitivt ta manuellt körkort. Manuella bilar kommer att finnas många år framöver. Men jag ångrar lite att vi inte började övningsköra automat och sen gick över till manuell i slutet av övningsperioden. Många trakfikskolor har börjat med det och det verkar smart. 

  • Anonym (Automat)

    Automat för att lära sig köra bil, kunna fokusera på trafiken och flödet. Sen kan man komplettera med manuellt kort om man vill. Så gjorde en vän till mig för att fort få körkort som behövdes i jobbet (hybridbil så den hade automat).

  • Anonym (Pixie)
    Anonym (Em) skrev 2024-07-23 19:24:35 följande:

    Jag böt till manuell bil när äldsta barnet skulle börja övningsköra. Mina barn ska definitivt ta manuellt körkort. Manuella bilar kommer att finnas många år framöver. Men jag ångrar lite att vi inte började övningsköra automat och sen gick över till manuell i slutet av övningsperioden. Många trakfikskolor har börjat med det och det verkar smart. 


    Intressant. Jag har tänkt att det är förvirrande att börja med automat och sen lära sig växla, men så behöver det alltså inte vara?

    Min förhoppning är att den bil jag köper idag ska vara min bil i cieka tio år till. Jag har övningskört med både vänner och syskon som handledare och de har alla med lätthet klarat körkortet sen, så jag vill tro att jag kan hjälpa även mina egna ungar på ett bra sätt. 
  • Anonym (z)

    Rekommenderar Manuell växlad bil. Pga att dina barn inte ska bli begränsade att bara kunna köpa aut växlad bilar som sin första bil. (Om dom köper äldre bilar, 10 år & äldre eftersom de var mer ovanligt med aut växlade bilar då.) 

  • Anonym (Kl)

    Jag hade köpt automat. Köra manuell bil kan de göra på körskolan. 

Svar på tråden Manuell eller automat