• Anonym (undrar)

Sambo Alzheimers,jag mår så dåligt

Hej,min sambo har Alzheimers ,han är från annat land och det gör tillvaron extra komplicerad.Vi kom nyligen hem från hans hemland .Där bråkade han med allt o alla.Han tror de tagit hans pengar och att jag också gjort det..Det hände mycket där nere och jag gråter varje dag..Är det någon so,m har tips o råd hur jag kan orka med detta?Jag funderar på antidepressiva eller lugnande till mig.Tacksam för svar.

• Svar på tråden Sambo Alzheimers,jag mår så dåligt
  • Anonym (Ledsen)

Han behöver flytta till sitt hemland och få rätt slags vård. Det låter som att han inte är många år från ett boende och då måste han ha människor omkring sig som talar modersmålet.

• Anonym (Magnus)

Du behöver hjälp och stöd för att orka med situationen. Din make borde ha en läkarkontakt som kan vara en att kontakta för att få ökat stöd. Sedan har du kommunen som kan hjälpa till med avlastning (det fick vi för vår anhörig) eller eventuellt boende (vilket det slutade med för vår anhörig).
    Det finns även anhörigforum, och jag har inte sett något sådant på familjeliv.se. Det finns även anhörigföreningar ute i landet.

• Anonym (,kön KÖ)
    Anonym (undrar) skrev 2024-07-23 11:07:01 följande:
    Sambo Alzheimers,jag mår så dåligt

Hej,min sambo har Alzheimers ,han är från annat land och det gör tillvaron extra komplicerad.Vi kom nyligen hem från hans hemland .Där bråkade han med allt o alla.Han tror de tagit hans pengar och att jag också gjort det..Det hände mycket där nere och jag gråter varje dag..Är det någon so,m har tips o råd hur jag kan orka med detta?Jag funderar på antidepressiva eller lugnande till mig.Tacksam för svar.

Han behöver få komma in på ett hem, som ovanstående skriver, helst i sitt hemland för han kommer troligen inte kunna prata svenska om något år och då kommer han att må väldigt dåligt eftersom han inte kommer att förstå varför han varken kan förstå eller göra sig förstådd. 

• fornminne

Om det är så illa som du beskriver, kan ni inte fortsätta bo ihop. Han kan bli farlig och han behöver vård. Jag tror tyvärr att du måste försöka få in honom på demensboende. Det kommer bara bli värre, det är en hemsk sjukdom. Jag beklagar verkligen, men ni kan inte fortsätta leva så här.

Du ska inte behöva ta lugnande eller antidepressiva för att orka med honom. Det är ju inte du som är sjuk, det är situationen som är sjuk. Han behöver annat boende där han kan få rätt hjälp, men du kan självklart fortsätta stötta samt besöka honom.

• Anonym

Du ska inte medicinera!
    Ta kontakt med Kommunen, vården och anhörigförening.
    Ta hjälp utifrån.
    Detta är ingenting som en anhörig kan fixa

Svar på tråden Sambo Alzheimers,jag mår så dåligt