• Anonym (Katt)

Kastrerad hankatt nackdelar?

Hej! 

Har kastrerade hankatter mer ökad risk för några sjukdomar eft kastrering jämfört med kastrerad honkatt? (Som ju inte har någon nackdel alls så vitt jag vet)

Varför jag frågar är för att jag hört något om att kastrerade hankatter oftare får njurproblematik efter kastrering? Och något mer som jag inte minns precis vad det var. Försökt googla men hittar inga nackdelar skrivna någonstans. Nån som vet? 

• Svar på tråden Kastrerad hankatt nackdelar?
  • Anonym (Ja)

Det finns en grupp personer som är jätteduktiga på att besvara sådana frågor, nämligen veterinärer. Ring någon redan idag och fråga!

• Anonym (Katt)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-23 09:14:25 följande:

Det finns en grupp personer som är jätteduktiga på att besvara sådana frågor, nämligen veterinärer. Ring någon redan idag och fråga!

Får man alltid ärliga svar från veterinärer tycker du? Det är nämligen inte min erfarenhet, när de vill "sälja in" att kastrera - eller vad det nu må gälla. Jag vill kastrera katten, det handlar mer om val av kön o min fråga ovan, o vill höra utifrån någon som kanske haft katter o flertalet i många många år, som då kanske har egna erfarenheter kring detta. Någon form av guide kan kanske då finnas. Förövrigt har jag redan ställt frågan men fick väl ungefär svar jag väntat mig från båda vet 😂 Men du tack för tipset 🤪
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Katt) skrev 2024-07-23 10:42:34 följande:
    Får man alltid ärliga svar från veterinärer tycker du? Det är nämligen inte min erfarenhet, när de vill "sälja in" att kastrera - eller vad det nu må gälla. Jag vill kastrera katten, det handlar mer om val av kön o min fråga ovan, o vill höra utifrån någon som kanske haft katter o flertalet i många många år, som då kanske har egna erfarenheter kring detta. Någon form av guide kan kanske då finnas. Förövrigt har jag redan ställt frågan men fick väl ungefär svar jag väntat mig från båda vet 😂 Men du tack för tipset 🤪
    Ja det tycker jag, särskilt en sån här gång. De vill självklart inte att djur ska lida. Det är liksom inte så att de försöker "sälja in" ingrepp i onödan, faktiskt. Veterinärerna du möter har en fast månadslön, de har ingen anledning att begå övergrepp mot djur på det sättet. Inte ens de med egna företag gör detta, det vore rent psykopatiskt om du tänker efter. Kastrering ÄR bra för både hanar och honor.

Jag har haft katter i 25 år, om du undrar.
  • Sunflora

Kastrering påverkar inte njurarna däremot gör katten av med mindre energi dvs har lättare att gå upp i vikt så du bör vara uppmärksam och byta foder om det behövs. Kastrering minskar risken att katten bråkar med andra katter och drar på sig skador och om katten får vara ute själv måste man enligt lag se till att den inte förökar sig. Jag tycker du ska kastrera! Ska katten inte användas i avel finns ingen anledning att låta bli. Okastrerade könsmogna hankatter kissar ofta överallt, de skriker och förstör saker. 

• Dexter dot com

Har aldrig varken hört eller märkt någon nackdel att kastrera mer än sämre ämnesomsättning hos vissa. En orsak till problem med njurarna brukar vara för litet vätskeintag. Mina katter får blötmat ihopmmosad med vatten för att få i sig mer vätska.

• Anonym (Katt)
    Sunflora skrev 2024-07-23 11:50:58 följande:

Kastrering påverkar inte njurarna däremot gör katten av med mindre energi dvs har lättare att gå upp i vikt så du bör vara uppmärksam och byta foder om det behövs. Kastrering minskar risken att katten bråkar med andra katter och drar på sig skador och om katten får vara ute själv måste man enligt lag se till att den inte förökar sig. Jag tycker du ska kastrera! Ska katten inte användas i avel finns ingen anledning att låta bli. Okastrerade könsmogna hankatter kissar ofta överallt, de skriker och förstör saker. 

Ja gud ja! Den eventuella katten ska definitivt kastreras. Det var fråga om huruvida jag ska välja hona elr hane, därav frågan kring hane o njurarna. Men det verkar då som att det är någon myt jag fått till mig. Har haft bara honor tidigare så har ingen erfarenhet av kastrerad hankatt (mer än när jag var barn, men det minns jag då knappt)
  • Anonym (Katt)
    Dexter dot com skrev 2024-07-23 13:39:26 följande:

Har aldrig varken hört eller märkt någon nackdel att kastrera mer än sämre ämnesomsättning hos vissa. En orsak till problem med njurarna brukar vara för litet vätskeintag. Mina katter får blötmat ihopmmosad med vatten för att få i sig mer vätska.

Tack för din input. Mina kissar har alltid fått bozita blötmat så det kmr inte vara någon fara kring vätskeintaget i alla fall om vi skaffar katt igen. 😊
  • Jemp
    Anonym (Katt) skrev 2024-07-23 16:00:41 följande:
    Ja gud ja! Den eventuella katten ska definitivt kastreras. Det var fråga om huruvida jag ska välja hona elr hane, därav frågan kring hane o njurarna. Men det verkar då som att det är någon myt jag fått till mig. Har haft bara honor tidigare så har ingen erfarenhet av kastrerad hankatt (mer än när jag var barn, men det minns jag då knappt)
    Jag har precis stått inför samma val. Lite efterforskningar landade i att det inte är några betydande skillnader mellan könen (som kastrater) så vi landade i att välja efter individ och det blev hane. 
  • Jemp

Lite högre risk för urinstopp pga urinsten, det var väl det. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Kastrerad hankatt nackdelar?