• Anonym (Hej)

    Min systerdotter på 9år får se filmer från 16år

    Ibland är min dotters kusin hos oss o sover över. Min dotter på 11år får inte se filmer från 16år. Jag tycker inte det är lämpligt. Min systerdotter som är 9år får se från 16år. Vad tycker ni? Min dotter syster får se jätteblodiga filmer och det är min syster som tillåter detta. Men när hon är hos oss så får hon det från 10 men då säger hon att hon vill se från 16år. Jag tycker bara det är så ansvarsfullt

  • Svar på tråden Min systerdotter på 9år får se filmer från 16år
  • Anonym (X)

    Vår dotter på 9 år får också se filmer från 15-16 år. Första skräckisen såg hon vid 7 år tror jag, Sleepy hollow. Det är dock oftast "spökfilmer" typ Conjuring och Haunting on hill house såna filmer. Tillåter inte att hon ser rena splatterfilmer eller filmer med mycket blod, etc. Där går min gräns. 
    Men otäcka spöken och sånt kollar hon på (i sällskap med oss). Hon har hittills aldrig blivit mörkrädd för något. I så fall skulle hon säga det. 
    Så jag erkänner att jag är en "bad mom" på det sättet. 

  • Sunflora

    Hos dig gäller såklart dina regler och din syster bör låta bli att visa sådana filmer när din dotter är där. 

    Jag tycker det beror på hur mogen barnet är, vissa barn blir jätterädda och vågar inte sova själva efter ha sett en film med 15 års gräns och då ska man såklart inte låta dem titta på sånt. Andra blir inte påverkade alls och då ser jag inga problem. 

  • Anonym (Men va?)
    Sunflora skrev 2024-07-23 12:18:41 följande:

    Hos dig gäller såklart dina regler och din syster bör låta bli att visa sådana filmer när din dotter är där. 

    Jag tycker det beror på hur mogen barnet är, vissa barn blir jätterädda och vågar inte sova själva efter ha sett en film med 15 års gräns och då ska man såklart inte låta dem titta på sånt. Andra blir inte påverkade alls och då ser jag inga problem. 


    Men hur tänker du nu? Hos TS gäller hennes regler men om TS dotter skulle sova hos moster så gäller fortfarande TS regler om vilka filmer som är ok? 
  • Anonym (Annat)

    Vår dotter har sett sk skräckisar sen tidig ålder. Själv tycker jag inte alls om den genren. 
    När vi såg Onda dockan för några år sen var jag mer rädd än hon trots att jag vet hur den slutar. Ingen cool mamma här.

  • Sunflora
    Anonym (Men va?) skrev 2024-07-23 12:36:48 följande:
    Men hur tänker du nu? Hos TS gäller hennes regler men om TS dotter skulle sova hos moster så gäller fortfarande TS regler om vilka filmer som är ok? 
    Det handlar om respekt något jag förstår är ett främmande koncept för många här. Mostern får också respektera om det är något ts inte vill att hennes barn ska utsättas för. 
  • MsM84

    Alla barn är olika, vissa skulle inte kunna sova eller på något sätt må dåligt efteråt, andra tar inte riktigt in vad de såg på. Upp till alla föräldrar att göra vad de känner är lämpligt för sina barn. Utan att det finns anledning att döma de som gör andra val.

  • Anonym (b)

    Vad menar du med 16-års gräns? Den högsta åldergränsen i Sverige är 15. Eller är ni utomlands?

  • Anonym (Daisy)

    Båda mina söner spelade GTA när det var 9, inga problem var det heller med riktiga skräckisar.
    Den som inte vågade se var snarare jag.

Svar på tråden Min systerdotter på 9år får se filmer från 16år