• Anonym (Sliten)

Resa med 3åring

Hej! 
    Har spenderat några veckor med en 3 åring och gjort små utflykter då jag ej haft bil tillgänglig hela tiden. Ibland får 3åringen världens meltdowns och ex vägrar byta byxor trots att de är blöta av kiss så man får brottas med honom i någon lekpark. Ibland har jag åkt någonstans med honom men fått avbryta aktiviteten för dagen för att han bara skriker och vill gå därifrån (= kasta pengarna i sjön). Är det värt att hyra en stuga en natt någonstans själv (ex camping) med en 3 åring och ex åka på någon utomhusaktivitet? Är rädd att han bara ska gapa och skrika och att man bara blir dränerad (och fattig). Mer värt att spara pengarna till nästa sommar? Klättrar lite på väggarna av att bara gå till samma lekparker nämligen. Så semestern är väl mer för mig än honom kanske.

• Svar på tråden Resa med 3åring
  • Anonym (X)
    Anonym (Sliten) skrev 2024-07-22 14:01:32 följande:
    Resa med 3åring

Hej! 
    Har spenderat några veckor med en 3 åring och gjort små utflykter då jag ej haft bil tillgänglig hela tiden. Ibland får 3åringen världens meltdowns och ex vägrar byta byxor trots att de är blöta av kiss så man får brottas med honom i någon lekpark. Ibland har jag åkt någonstans med honom men fått avbryta aktiviteten för dagen för att han bara skriker och vill gå därifrån (= kasta pengarna i sjön). Är det värt att hyra en stuga en natt någonstans själv (ex camping) med en 3 åring och ex åka på någon utomhusaktivitet? Är rädd att han bara ska gapa och skrika och att man bara blir dränerad (och fattig). Mer värt att spara pengarna till nästa sommar? Klättrar lite på väggarna av att bara gå till samma lekparker nämligen. Så semestern är väl mer för mig än honom kanske.

Jag hade absolut stannat hemma och inte slösat pengar på saker som kanske inte blir så bra. För hans del så blir det lika bra med lekpark, bad och lek på hemmaplan. Sedan så välj dina strider, låt honom gå hem med våta byxor. 
  • Giftskåneman

Bli hemma, han bryr sig inte, men tyvärr, nedkissade byxor och sånt kommer garantera leda till orosanmälan, hoppas du kan lära dig, och honom att byta kläder, tex göra det till lek, hur snabbt tror du du kan bya byxor typ

• Anonym (Signe)

Jag förstår det där med att klättra på väggarna, lite så här också pga det dåliga vädret och att det lätt ränner ut pengar till annat för att fördriva tiden.

Jag skulle spara pengarna till nästa års semester, det gör jag.
    Jag och min dotter hyrde i och för sig stuga när hon var 3 år, nära en strand men då var det kanonväder och vi kunde hyra huset med kort varsel.
    När hon var 4 år åkte vi på vår första utlandsresa.

Finns det någon möjlighet att åka båt där ni bor?
    Vi bor i Stockholm och kan ta skärgådsbåtarna på en dagstur,rätt mysigt.
    Badhus? 

• Anonym (Sliten)

Tack för era svar. Blir nog små utflykter istället då. Kanske med tåg. Hade varit skönt att hyra en stuga men har begränsad tillgång till bil ändå. 🙂 

• Anonym (Sliten)
    Giftskåneman skrev 2024-07-22 15:21:56 följande:

Bli hemma, han bryr sig inte, men tyvärr, nedkissade byxor och sånt kommer garantera leda till orosanmälan, hoppas du kan lära dig, och honom att byta kläder, tex göra det till lek, hur snabbt tror du du kan bya byxor typ

Hans pappa hade isåfall blivit orosanmäld 5 miljarder gånger om dagen baserat på hur pappan agerar när barnet inte gör som pappan vill.

Tillägg till varför barnet inte ville byta sina nedkissade byxor:
    Vi hade nyss kommit till en lekpark - det lockade betydligt mer att hoppa studsmatta än att byta byxor med mamman. Att jag med lek i rösten skulle locka med barnet hade knappast hjälp när det var en ny stor lekpark han aldrig tidigare lekt i. Viktigt att se helheten och inte delarna ibland. Till och med andra föräldrar uppmuntrade mig att plocka med mig barnet ändå (samt ett äldre barn höll upp mitt barn för hon förstod vad som skulle göras). 
  • Räkan77

Om du själv känner att du vill ha ett miljöombyte och ditt barn klarar miljöombyten så skulle jag åka iväg om jag hittade nåt med schysst pris. 

Som jag ser det så är inte en semesterresa något man främst gör för barnens skull. Utan något man själv vill göra och sen anpassar man resmålet och aktiviteterna utifrån resesällskapet.

Svar på tråden Resa med 3åring