• Anonym (Jäktad)

Gravid och tidspussel på jobbet

Jag begriper helt ärligt inte hur folk hinner vara gravida! Känns som att det är tusentals besök till BM, ultraljud, provtagning, och dessutom verkar immunförsvaret helt ha stämplat ut, utöver att jag tog två sjukdagar för att jag inte kunde sluta kräkas... Arbetsgivare och kollegor är så väldigt anklagande och gnissliga att jag funderar på om jag verkligen ska gå på alla BM-besök eller om jag kan glesa ut dem. Hur tusan får man till det?? Försöker ta alla besök i slutet av dagen så att jag bara smiter lite tidigare, men det blir ändå rätt mycket tid eftersom jag ska ta mig från jobbet till stan också. 

• Svar på tråden Gravid och tidspussel på jobbet
  • Anonym (Ärling)

Det är en sjuk arbetsplats. Passa på att söka nytt jobb under föräldraledigheten. Om de ogillar detta kommer det att bli ett h-vete när du börjar vabba.

• Anonym (Sandra)

Håller med ovanstående kommentar. Beroende på barn kan det bli mycket vabbande. 

• Anonym (Vera)

Sök nytt jobb under föräldraledigheten och i väntan på dess tar du upp bemötandet med HR eller facket. Sådär får det inte gå till! 

• Anonym (Seriöst)

Du funderar på att tumma på ditt barns hälsa för att idioter som skiter i dig ska gnälla liiiiite mindre...? Skärpning.

• majgrönska

Jag har för mig att man kan ta föräldradagar för att gå till bm... Någon som minns?

• Anonym (Snålmamma)

Så är det? har också varit där och det blir inte gladare miner när man ska jobba deltid och vabba. Det kommer inte vara bättre på nästa ställe heller, så vänta ut småbarns åren och byt sedan jobb och börja på ny kula. Det spelar ingen roll hur mycket man pusslar och fixar, de kommer alltid titta snett på en efter att man fått barn.

• Anonym (K)

Klart du ska gå på alla kontroller, även om inte alla kontroller ger så mycket så vill du inte ångra att du lät bli. 

Tror man bara får acceptera att man får lite -saldo på tiden. Välj en barnmorska som ligger nära så att tiden inte går åt till att ta sig dit. 

Jag upplevde inte att det var mycket kontroller i första och andra trimester, i tredje är det varannan vecka och det är klart att det tar lite tid från jobbet. Men jobbet går inte före bebis ❤️

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Vera) skrev 2024-07-22 07:49:44 följande:

Sök nytt jobb under föräldraledigheten och i väntan på dess tar du upp bemötandet med HR eller facket. Sådär får det inte gå till! 

Håller med om detta! Byt också BM till en nära jobbet är ett tips.
  • Nässelfjärilen

Har du en riskgraviditet?

Annars är det ju inte SÅ mycket rännande, iaf inte i början. Om jag inte missminner mig så var det besök en gång i månaden (oftare i slutet) till BM.

KUB i v. 12 (ish)
    RUL i v. 20 (ish)

De två sistnämnda kan jag förstå att man inte kan styra men BM-besöken måste ju gå att styra så att de hamnar innan/efter arbetstid eller på tider där det inte påverkar verksamheten. Samtidigt så handlar det om en gång i månaden och kan man inte vara lite "besvärlig" så ser jag det inte som en bra arbetsplats.

Svar på tråden Gravid och tidspussel på jobbet