• Anonym (hopplöst)

    Ändrade planer för denna ungdom

    Jag hade en plan. Det var en bra plan. Min mamma hjälpte mig att utarbeta den planen. Skulle plugga upp/om gymnasiet då jag missade massor pga cancer, jobba lite på sidan, bo hemma under tiden, betaa för mig självklart. Förhoppningsvis gå högskola om 2 år, annars jobba, och börja söka egen bostad då. Ingen brådska enligt mamma.

    Hon har nu ändrat sig. Vill att jag flyttar så snart som möjligt. 

    Men vart kan jag flytta? Finns någonstans i sverige där man både kan hitta en bostad för billig peng och deltidsjobb som inte kräver körkort? Jag har en liten slant efter min pappa, några månader i stockholms bostadskö. Jag kan tänka mig att bo var som helst egentligen men måste ju också kunna försörja mig.

  • Svar på tråden Ändrade planer för denna ungdom
  • Anonym (S)

    Hon är försörjningsskyldig så länge du går i gymnasiet men max tills du är 21 år så isf får mamma betala hyran. Du kan ju berätta det för henne och se vad hon säger.

    Varför vill hon att du ska flytta?

    Om du vill bo billigt osv så är det Norrland som gäller.

  • Anonym (hopplöst)
    Anonym (S) skrev 2024-07-21 21:19:07 följande:

    Hon är försörjningsskyldig så länge du går i gymnasiet men max tills du är 21 år så isf får mamma betala hyran. Du kan ju berätta det för henne och se vad hon säger.

    Varför vill hon att du ska flytta?

    Om du vill bo billigt osv så är det Norrland som gäller.


    Jag fyller 21 i januari så det handlar bara om ett halvår ändå.

    Förmodligen för att hon har träffat en man.
  • Anonym (Folkis)

    Om du är ok med det betygsystem som används där rekommenderar jag varmt folkhögskola med internat. Välj en som också har kurser om sånt du är intresserad av, då kommer det finnas gott om folk du delar intressen med, och ibland ges möjlighet att ta del av delar av de kurserna inom ramarna för allmän kurs (=att läsa in grundskola eller gymnasiet). 

  • Anonym (hopplöst)
    Jemp skrev 2024-07-21 21:24:02 följande:

    Folkhögskola?


    Enligt studievägledaren är det ont om naturvetenskapliga program på gymnasienivå på folkhögskolor men jag har inte grävt i det.
  • Anonym (S)
    Anonym (hopplöst) skrev 2024-07-21 21:36:18 följande:
    Enligt studievägledaren är det ont om naturvetenskapliga program på gymnasienivå på folkhögskolor men jag har inte grävt i det.
    Det stämmer nog. Det lär vara Komvux som gäller för din del parallellt med att du jobbar deltid. Ta reda på exakt hur många poäng du behöver för en gy-examen och om det är vissa ämnen du måste ha godkänt i. Gymnasiearbetet är tydligen standard numera för en examen. Kolla vad som krävs för att komma in på högskolan så klart. Gör minsta möjliga helt enkelt.
  • Anonym (S)
    Anonym (hopplöst) skrev 2024-07-21 21:36:18 följande:
    Enligt studievägledaren är det ont om naturvetenskapliga program på gymnasienivå på folkhögskolor men jag har inte grävt i det.
    Det stämmer nog. Det lär vara Komvux som gäller för din del parallellt med att du jobbar deltid. Ta reda på exakt hur många poäng du behöver för en gy-examen och om det är vissa ämnen du måste ha godkänt i. Gymnasiearbetet är tydligen standard numera för en examen. Kolla vad som krävs för att komma in på högskolan så klart. Gör minsta möjliga helt enkelt.
  • Anonym (Va???)
    Anonym (hopplöst) skrev 2024-07-21 21:21:12 följande:
    Jag fyller 21 i januari så det handlar bara om ett halvår ändå.

    Förmodligen för att hon har träffat en man.
    Men... vad är detta för en sjuk varelse? Hur är det öht möjligt att bete sig på det här viset som mamma? Vilket jävla as.

    Som svar på din fråga tänker jag att inneboende kanske vore en lösning? Åtminstone om du är tjej brukar det vara möjligt att få tag i till en ok kostnad. 

    Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig ❤️
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (hopplöst) skrev 2024-07-21 21:36:18 följande:
    Enligt studievägledaren är det ont om naturvetenskapliga program på gymnasienivå på folkhögskolor men jag har inte grävt i det.
    Det finns på flera ställen med internat. Du får googla och kolla. Gamleby och Ljungskile tror jag har.
  • Litorina
    Anonym (hopplöst) skrev 2024-07-21 21:36:18 följande:
    Enligt studievägledaren är det ont om naturvetenskapliga program på gymnasienivå på folkhögskolor men jag har inte grävt i det.

    Det var mig en dysterkvist till studievägledare! Det räcker ju med att det finns en enda skola och att den har platser kvar för att det ska vara en möjlighet för dig. Och nu verkar det ju som att det finns flera till och med. 


    Folkhögskola med internat löser både problemet med bostad och att du kan läsa in gymnasiet. (Det brukar också vara en bra grej att komma iväg, byta miljö, träffa nytt folk och få lite andra perspektiv.) 

  • Litorina

    ..och en dålig studievägledare också! Hen borde ha hjälpt dig att hitta de skolor som finns när du frågade efter det. 

Svar på tråden Ändrade planer för denna ungdom