• Anonym (Klimakteriet på g)

Kvinnor, när började er mens strula? (Klimakteriet)

Jag är en kvinna på 46 år som inte använder något preventivmedel och har således "naturlig" mens. Jsg har haft någorlunda regelbunden mens fram tills för typ ett år sedan. Jag kontaktade en gynekolog, hon kollade och sa att allt ser ok ut, att där finns äggblåsor kvar och att jag definitivt inte har haft min sista mens. Nu sitter jag här, mensen är sex dagar "försenad" och jag undrar när den ska dyka upp? Hur har det varit för er äldre kvinnor? Slutade mensen bara helt en dag eller hur märkte ni av att ni var i klimakteriet?

• Svar på tråden Kvinnor, när började er mens strula? (Klimakteriet)
  • Anonym (...)

44 år, och har hittills regelbunden mens, men det senaste året har jag haft två månader utan mens. Det är ju inte så att den bara slutar från en månad till en annan.

• Anonym (49an)

Nej den har strulat av och till 7 å r nu (tillsammans med jobbiga förklimakteriesymptom och pms besvär. Ibland var den 1-2 veckor försenad, ibland hoppade den över en månad. I perioder hade jag mindre blödningar varannan vecka osv. Trodde jag var i klimakteriet nu då jag inte haft mens på 6 månader men helt plötsligt var den tillbaka igen. Så antar att det kan vara många år innan den försvinner helt.

• Anonym (Suck)

Jag är 46,5 år och min mens har varit extremt regelbunden fram till för ett halvår sedan? sjukt tröttsamt att nu börja svaja mellan 20-30 dagar?  ska man nu behöva få mens helt oväntat framöver då??

• Anonym (Suck)

Men vad gör ni, går ni runt med någon form av trosskydd konstant? 

• Anonym (49an)
    Anonym (Suck) skrev 2024-07-21 12:32:25 följande:

Men vad gör ni, går ni runt med någon form av trosskydd konstant? 

Nej, men trosskydd o tampong i handväskan precis som när jag var ung. 
  • Anonym (Fiffi)

Jag är 45 år och började märka rejäl skillnad för ca 5 år sen när jag var 40 år. Runt 3-4 år har jag haft trosskydd eller binda hela tiden. Enda gången jag kan vara utan skydd är i duschen. Sen mens har jag inte haft eftersom jag sällan är utan blödningar i någon form. 

• Lynx123

Hade strul i flera år...precis som du beskriver....och sedan tog det slut. Typiskt för förklimakteriet.

• cosinus

sommaren när jag var 43 hade jag 2 månader med kort menscykel. 16-18 dagar 3-4 ggr i rad. Men sen hoppade den till sig och skötte sig igen i typ 2 år men sen har det varit hoppigt. Senaste året har jag väl haft en riktig menscykel som känns som vanligt. I övrigt har det varit mellan 6 v och 3-4 månader mellan.

har några år kvar till 50. I övrigt ljust inga symtom men det kommer väl mer. 

• Aliona

48 år och har varken haft förändringar i cykeln eller andra symptom, tyvärr. Jag med hormoniell migrän går bara och längtar till klimakteriet men har inte ett tecken på det än, 

• Anonym (Klimakteriet)

För mig blev cyklerna successivt längre och försvann sen bara. Helt odramatiskt och tog 1-2 år. 

• DinoFerrari

Jag hade min sista mens när jag var 54. 
    Innan dess var den ganska punktlig hela vägen..

Tack alla för era svar. 
    Det verkar som om det är väldigt olika hur det blir. Jag bryr mig egentligen inte om mensen är oregelbunden, men eftersom jag tidigare varit regelbunden känns det såklart lite drygt att inte kunna veta på förhand haha! 

• Anonym (gg)

Jag är 48, mensen har varit regelbunden alltid fram tills 2 månader sedan då den plötsligt kom tidigare. Sedan denna månad kom den bara i en enda dag för att sedan försvinna, brukar blöda ganska mycket i 4-5 dagar, så det var udda för mig. Det kan ju vara en slump, får se om det fortsätter strula.

• Anonym (Dr Feelgood)

Lyssna lite på Klimakteriepodden så vet du mer om vad du kan göra åt saken om det blir jobbigare senare.

• Anonym (Varvade mensperioder)

Jag hade under ca 2,5 år innan menopaus både överhoppade mensperioder varvat med förlängda mensperioder enda upp till 10+ dagar.

En gång slutade det inte blöda på nästan en månad så jag fick åka in när mitt HB blev väldigt lågt. Då hade jag fått en liten knuta som ställde till det. Efter det fick jag gestagener för att mer kontroll över blödningarna.

Min förklimakterieperiod varade ca 2.5år Max, men det verkar variera väldigt mycket. Jag hamnade i menopaus innan 45 årsålder 😕

• Anonym (Jobbigt)

Min mens började krångla runt 45-årsåldern; ibland hade jag korta cykler, ibkand längre (upp till några månader); ibland blödde jag i typ två dagar och ibland i tre veckor... det höll på i ganska exakt fem år, och sen var mensen borta. 

Jaha! Mensen 9 dagar sen och brösten är lite ömma och har ont i magen som om antingen mens eller ägglossning är på g. Drygt detta, så drygt att vara som en tonåring igen och inte veta när mensen ska komma Obestämd

Svar på tråden Kvinnor, när började er mens strula? (Klimakteriet)