• Anonym (Maria)

    Han skänkte pengar till okänd kvinna

    Hej

    jag har ett förhållande med en man sedan 6 år, och vi har barn tillsammans. Vi har ett familjeliv ihop.


    relationen är inte tipp topp och jag känner mig ofta inte prioriterad, värdesatt och jag känner mig tagen för givet.

    får aldrig höra att jag är speciell, vacker etc eller en bra mamma. Men han säger? jag älskar dig? då och då. får aldrig presenter och han är väldigt ekonomisk. 

    fick reda på att han ibland donerar pengar till sin religiösa församling och särskilt var det nyligen det kom dit en ensamstående kvinna med 5 barn som inte hade pengar. Då skänkte han henne 500 kr utan att tveka. 


    när jag tar upp att jag känner det känns konstigt då jag aldrig får något och vi är väldigt ekonomiska och bara jobbar knappt har tid för varandra , men samtidigt skänker han utan att tveka pengar till en annan kvinna . Då tycker han att det är därför han inte känner vi passar ihop ?för vi har så olika värderingar och jag förstår inte att man borde hjälpa andra i nöd?

    medan det i detta fall handlar om att jag vill bara bli uppskattad och självklart kan man ägna sig åt välgörenhet och hjälpa andra kvinnor. Men bör inte en man se till att värdesätta sin egen kvinna först?

  • Svar på tråden Han skänkte pengar till okänd kvinna
  • Anonym (nnn)

    Era problem är en sak.


    Att han hjälper en annan med 500 kr är en helt annan. Blanda inte ihop dom.

  • Anonym (Linnes)

    Han bör självklart värdesätta dig och uppskatta dig. Kanske han behöver hjälp med hur han gör det i praktiken. Att han hjälpt en behövande har inget med saken att göra, hade du känt likadant om det var en man han hjälpte?

  • Dexter dot com

    Att vara en god medmänniska och hjälpa andra är en fin egenskap. Att du tycker han är en dålig sambo en annan sak som ni kanske kan lösa genom kommunikation och/eller gå i terapi för att reda ut vad ni har för förväntningar på varann och om dom är rimliga.

  • Anonym (Tyvärr)

    Er relation är över ts. Du förstår det kanske inte nu men det är en tidsfråga innan han gör slut. Du kan bespara er båda en massa olycka om du tar upp detta med honom nu och frågar om ni verkligen ska fortsätta relationen för han verkar inte vilja det iaf.

  • Hjelm

    De två saker du beskriver hör ju inte ihop överhuvudtaget.

    Skulle ni ha det så knapert ekonomiskt att ni måste vända på varje krona för att klara er, hade det självklart varit galet att han skänkte 500 till en behövande. Men så verkar det inte vara. När mina och min partners gemensamma utgifter är klarade gör vi vad vi vill med vårt "egna" överskott. Jag ser ingen skillnad mot att ge 500 direkt till en person man vet behöver pengar mot att ge dem till t.ex. Rädda barnen.

    Jag har väldigt svårt att tro att han aldrig ger dig presenter för att ISTÄLLET hjälpa den här kvinnan. Han kunde ha säkert ha gjort båda sakerna.

    Ni har relationsproblem som den här kvinnan inte har något med att göra.

  • Tow2Mater

    Vad gör du för att visa honom att han är värdefull och att du uppskattar honom? Det borde ju gå åt båda hållen. Kanske ni borde göra något tillsammans, istället för att klaga på att en av er hjälper en behövade.

  • Anonym (Kimchi)

    Du blandar ihop äpplen och päron. Det är fullt medmänskligt att hjälpa en människa i nöd. Nu råkar det vara en 5-barnsmor och då reagerar du med stark svartsjuka?! Snacka om ogin och väldigt missunnsam. Hur han prioriterar dig och er relation är något helt annat. Vad gör du för honom? Har ni koll på era kärleksspråk? Det jag skulle tycka va trist är att lämna pengar till församlingen. Tionde är rätt förlegat om man inte tillhör JV. Gör ni det? Då är väl du medlem i samma församling? I så fall hur hjälper du till? 


    Nej vet du vad? Din svartsjuka är osund och du bör se över den. Sitta ner och ta ett snack om hur ni vill ha er relation. Lyssna och bekräfta varandra. 

  • Cathariiina

    Jag tycker också att det är olämpligt att ge individer pengar så där i handen, för då vet man ju inte vart pengarna går. Alla får existensminimum i Sverige idag - i synnerhet en ensamstående fembarnsmamma, finns inte en chans att hon inte skulle få försörjningsstöd eller det förbehållsbelopp hon ska ha ifall hon är klient hos kronofogden. Det GÅR att klara sig på om man hushållar lite. Men sådana människor skyller på barnen; i verkligheten tar de pengarna till sig själva, till krogbesök, taxiresor, modekläder, smink, vin, cigg...

    I så fall är det bättre att lägga en femhundring i kollekten när det är till diakonala ändamål, och sedan får man hoppas att diakonissan utreder ärendet lite grann, ber att få komma hem till familjen och träffa barnen och så. Hjälper kvinnan att göra (och hålla) en budget. Eller bara delar ut matkassar och inte ger pengarna direkt i handen. Om kvinnan vet din mans namn, så kan hon bli efterhängsen nu och tigga mer, det får du vara uppmärksam på!

    Dock tycker jag inte att du ska sätta hans välgörenhet i relation till om DU får  presenter eller inte, du klarar dig väl ändå? Och han skulle nog ha råd med det med, om han kände för det. Det är som att blanda äpplen och päron. 

  • Anonym (Va???)
    Cathariiina skrev 2024-07-21 17:47:43 följande:

    Jag tycker också att det är olämpligt att ge individer pengar så där i handen, för då vet man ju inte vart pengarna går. Alla får existensminimum i Sverige idag - i synnerhet en ensamstående fembarnsmamma, finns inte en chans att hon inte skulle få försörjningsstöd eller det förbehållsbelopp hon ska ha ifall hon är klient hos kronofogden. Det GÅR att klara sig på om man hushållar lite. Men sådana människor skyller på barnen; i verkligheten tar de pengarna till sig själva, till krogbesök, taxiresor, modekläder, smink, vin, cigg...

    I så fall är det bättre att lägga en femhundring i kollekten när det är till diakonala ändamål, och sedan får man hoppas att diakonissan utreder ärendet lite grann, ber att få komma hem till familjen och träffa barnen och så. Hjälper kvinnan att göra (och hålla) en budget. Eller bara delar ut matkassar och inte ger pengarna direkt i handen. Om kvinnan vet din mans namn, så kan hon bli efterhängsen nu och tigga mer, det får du vara uppmärksam på!

    Dock tycker jag inte att du ska sätta hans välgörenhet i relation till om DU får  presenter eller inte, du klarar dig väl ändå? Och han skulle nog ha råd med det med, om han kände för det. Det är som att blanda äpplen och päron. 


    "; i verkligheten tar de pengarna till sig själva, till krogbesök, taxiresor, modekläder, smink, vin, cigg..."

    Du har aldrig "levt", läs ÖVERLEVT på försörjningsstöd ser jag.

    Finns inte en enda med försörjningsstöd som skulle ha råd med det du räknar upp. Helt vansinnigt!

    Ts man är uppenbarligen en fin och omtänksam person med ett gott hjärta!
  • Cathariiina
    Anonym (Va???) skrev 2024-07-21 18:23:07 följande:
    "; i verkligheten tar de pengarna till sig själva, till krogbesök, taxiresor, modekläder, smink, vin, cigg..."

    Du har aldrig "levt", läs ÖVERLEVT på försörjningsstöd ser jag.

    Finns inte en enda med försörjningsstöd som skulle ha råd med det du räknar upp. Helt vansinnigt!

    Ts man är uppenbarligen en fin och omtänksam person med ett gott hjärta!
    Jodå jag har levt på den nivån, även om jag inte hade fösörjningsstöd utan låga inkomster. Nä såklart att det inte räcker till det jag räknade upp, men det är ju inte meningen heller. Det är därför de springer runt i församlingar och tigger, och även på sociala media, eller i släkten och bekantskapskretsen. 

    Du har aldrig reagerat på, att alltid när det är ett snyftreportage i Aftonbladet eller Expressen, typ "lille Liam måste frysa i vinter, för socialbidraget räcker inte till en vinteroverall". Så ligger det alltid ett cigarettpaket där på bordet, och mamman har nygjorda tatueringar, fillers, ankläppar, hårförlängningar och ögonfransförlängningar...

    Det är därför det är så viktigt att man inte ger dem pengar i handen, utan i stället genom någon organisation som - i utbyte mot stödet - kan skaffa sig lite insyn i familjen och se hur barnen mår.

    ibland hjälper det inte ens att ge dem natura-saker. Usch, jag såg just en video (ifrån USA, men ändå) om en baby som hade svultit till döds, det var fruktansvärt. Det visade sig att hans mamma hade gått till alla hjälpställena för ensamma mammor i stan och fått många burkar ersättningspulver, men det sålde hon i andra hand på nätet, hon matade inte babyn med det...
  • Anonym (591)

    Chatariiina: 

    Ett väldigt litet antal av alla på försörjningsstöd gör som du säger. Väldigt få!

  • Anonym (S)

    När du skrev "ekonomisk" så tolkade jag det som "snål" så jag tycker inte det var fint gjort att det då plötsligt fanns pengar till välgörenhet helt utan vidare!
    Uppskattning behöver ju inte kosta något, men du får inte ens det! Många män vet med sig att de är dåliga på uppskattning och komplimanger och köper då kanske blommor istället. Tror inte det är "presenter" i ordets bemärkelse som du efterfrågar!
    Hade min man aldrig velat göra något tillsammans med mig (bio, restaurangbesök, fika, weekend) men glatt spenderat på välgörenhet så hade jag också tagit väldigt illa upp!

Svar på tråden Han skänkte pengar till okänd kvinna