• Anonym (Ann)

    Gravtest som först blir svagare och sedan ökar igen

    Är gravid och har testat med samma slags tester vid samma tidpunkt, morgonurin, flera dagar i sträck. 


    först ökade det fint, sedan blev testet svagare två dagar i rad och nu har det ökat igen och är som starkast. Är det nån som varit med om samma sak? Känner en stark oro för missfall då jag är i riskzonen. 

  • Svar på tråden Gravtest som först blir svagare och sedan ökar igen
  • Anonym (A)

    Vill inte vara den som är den, men alla är i riskzonen för missfall. Det är jättevanligt, framför allt tidigt i graviditeten.

    Det är förmodligen ingen fara ska du se. Graviditetstest är inte till för att mäta stegringar, utanför att upptäcka hormoner. Att du får olika resultat kan nog bero på massa olika saker, batchnummer på testen, om du druckit något, hur du sovit mm. 

  • Anonym (Ann)
    Anonym (A) skrev 2024-07-21 13:26:38 följande:

    Vill inte vara den som är den, men alla är i riskzonen för missfall. Det är jättevanligt, framför allt tidigt i graviditeten.

    Det är förmodligen ingen fara ska du se. Graviditetstest är inte till för att mäta stegringar, utanför att upptäcka hormoner. Att du får olika resultat kan nog bero på massa olika saker, batchnummer på testen, om du druckit något, hur du sovit mm. 


    Jo, men är extra mycket i riskzonen pga fysiska komplikationer som kan ställa till det.  Läkarna har sagt att min individuella risk är på en normal 45-årings nivå. jag har redan haft 9 missfall sedan vi började försöka. 
  • Anonym (A)

    Beklagar dina missfall. Om du är orolig är det nog bäst att kolla upp att hcg stiger som det ska genom blodprov hos mödravården.

  • Anonym (Ann)
    Anonym (A) skrev 2024-07-21 15:23:33 följande:

    Beklagar dina missfall. Om du är orolig är det nog bäst att kolla upp att hcg stiger som det ska genom blodprov hos mödravården.


    Min MVC nekade mig det med orden att de aldrig gör sånt där. 
  • Anonym (W)

    Det kan ha varit missfall med en tvilling eller så kan det vara utomkvedshavandeskap.

  • Anonym (A)

    Det låter jättekonstigt stt du inte skulle få göra blodprov... Jag fick göra det med bara ett missfall i bagaget. Kan du kolla om det går att göra någon annanstans?

    Annars är det nog inte så mycket att göra mer än att vänta. Jag gissar att du kommer göra tidigt VUL?

  • Anonym (Ann)
    Anonym (A) skrev 2024-07-22 00:31:32 följande:

    Det låter jättekonstigt stt du inte skulle få göra blodprov... Jag fick göra det med bara ett missfall i bagaget. Kan du kolla om det går att göra någon annanstans?

    Annars är det nog inte så mycket att göra mer än att vänta. Jag gissar att du kommer göra tidigt VUL?


    Jag bor på liten ort och det finns bara en MVC här tyvärr. 


    Tidigt VUL har jag inte ens tänkt på den här gången. jag tar små babysteps i taget nu. Men ja, lär ju boka in något. Dock hsr jag varit med om 2 ggr att jag sett hjärtat slå men ändå fått missfall kort därpå. 

Svar på tråden Gravtest som först blir svagare och sedan ökar igen