• Eelleennaa

    Hjälp!! Mitt minne??

    Hej 

    jag börjar få lite smått panik!! 
    Jag har under en längre period sagt saker som tydligen inte stämmer och samma sekund jag sagt det som i en konversation med någon så förstår jag inte varför någon svarar mig på det viset för jag minns ju inte vad jag just sa. 
    Kortfattat så är den senaste händelsen att läkaren hade skrivit i min dotters journal att jag hade sagt att jag har nickelallergi? Jag har inget minne att jag har sagt så, jag nämnde att jag var väldigt allergisk mot hund och katt?! Detta har upprepats flera gånger under nu många år och är osäker om det beror på riktigt dålig sömn, ångest och kanske till och med depression.
    Har dom senaste 3-4 åren sovit skit pga av småbarn.
    Även när jag arbetat har mina kollegor vid dock fåtal gånger upprepat vad dom sagt till mig och jag har aldrig förstått riktigt varför? Jag har ju svarat? 
    Det börjar bli riktigt läskigt?
    Vill även påtala att jag blev utmattad 2018 men tillfrisknande snabbt och har mått bra efter det. Åt under denna period SSRI medicin lägsta dos 5mg som jag sedan valde att sluta med tvärt.
  • Svar på tråden Hjälp!! Mitt minne??
  • Anonym (Pyret)

    Låter inte alls kul du. Låter som din hjärna är skadad på nått sätt, kanske av sömnbrist och/eller utbrändhet. Det kan även uppstå liknande symtom vid vitaminbrist och näringsbrist. Har du ringt 1177?

  • Anonym (Village wisdom)

    Det är inget ovanligt att känna sig nästan dement av sömnbrist medan man har småbarn, och din hjärna är också extra sårbar efter en utmattning, även om det har gått flera år.

    Ta ett djupt andetag, se över din vitaminstatus på VC (B12-brist blir man nämligen också som dement av men det går tillbaka om man åtgärdar bristen) och försök i övrigt komma genom småbarnsperioden och få normal sömn innan du oroar ihjäl dig.

    Troligen blir det bättre igen.

  • Eelleennaa

    Tack för allt stöd!! Jag har inte hört av mig till VC eller 1177 än. 
    Jag är osäker på om det började när jag blev gravid med första barnet eller om det började tidigare. Litar inte på mig själv längre över hur jag minns saker. Jag ska definitivt vända mig till VC nu och ta lite prover och höra mig efter. Min fråga var egentligen om det hänt någon där ute som kan relatera och kanske vet vad det till och med beror på?! Att man får dåligt minne av att sova dåligt, ja! Men att jag säger saker som inte stämmer?! Som jag skrev tidigare, ?att jag har nickelallergi? varför skulle jag sagt så?! Jag har aldrig sagt det? 

  • Anonym (m)
    Eelleennaa skrev 2024-07-20 23:24:38 följande:

    Tack för allt stöd!! Jag har inte hört av mig till VC eller 1177 än. 
    Jag är osäker på om det började när jag blev gravid med första barnet eller om det började tidigare. Litar inte på mig själv längre över hur jag minns saker. Jag ska definitivt vända mig till VC nu och ta lite prover och höra mig efter. Min fråga var egentligen om det hänt någon där ute som kan relatera och kanske vet vad det till och med beror på?! Att man får dåligt minne av att sova dåligt, ja! Men att jag säger saker som inte stämmer?! Som jag skrev tidigare, ?att jag har nickelallergi? varför skulle jag sagt så?! Jag har aldrig sagt det? 


    Ingen aning. Lite läskigt är det.
    Men jag har också symptom på förvirring och extrem trötthet osv.
    Jag hade blodbrist som jag fick åtgärdat via infusion av järn.

    Vet inte om det blivit bättre nu.. men hos mig är det kombinationen näringsbrist och långvarig stress/ångest/sömnbrist som ibland gjort mig förvirrad.

    Att ta provet på VC är en bra idé. Försök och med lugnande för att sova bättre, och gå lugna promenader i naturen, så att du tränar din hjärna/kropp att verkligen varva ner.
Svar på tråden Hjälp!! Mitt minne??