• Anonym (Jag)

    Magen syns i vecka 10?

    Väntar mitt fjärde barn (6:e graviditeten , haft två tidiga missfall också) och är i vecka 10 (9+2).. och det syns redan ganska tydligt.

    Förstår ju att det inte är ?riktig? gravidmage så här tidigt men funderar på vad det beror på? Är det att tarmarna svullnar för att matsmältningen går långsammare? Eller att organen flyttas uppåt? 


    När jag väntade första syntes det inte förrän långt senare men andra och tredje syntes nog ändå litegrann så här tidigt (fast inte ?riktig? mage då såklart). 


    Har ju berättat för de allra närmaste men blir ju lite jobbigt när man inte vill berätta för de flesta förrän om några veckor (om allt går bra alltså). 


    Nån mer som har varit med om att det syns tidigt? 

  • Svar på tråden Magen syns i vecka 10?
  • Körsbärsdalen

    Jag har fem barn, med vissa har det synts tidigt och med andra senare. Med första barnet syntes det vecka 14-16 ungefär, med andra barnet runt vecka 10-11. Så jag gissar att det berodde på tarmar och slappare magmuskler samt en livmoder som snabbt kom ihåg att växa med andra barnet (jag blev gravid med andra barnet när första var 3 månader - med det sagt vägde jag 54 kg till mina 174 cm vid tillfället, och kanske 58 kg när jag blev gravid med första, så det kanske bidrog att jag vägde så lite när graviditeten började med andra). 

    Med 3an blev det återigen först runt vecka 14-16 någonstans som det syntes. Med 4an och 5an syntes det aldrig att jag var gravid, gick bara upp ett par-tre kg innan jag födde (prematurt, bör tilläggas) med en startvikt på ca 56-57 kg med båda. 

    Jag fick aldrig barnen tätare än mellan 1an och 2an (blev gravid med nr 4 när 3an var runt 6 månader, och jag blev gravid med 5an när 4an var runt året). Kommer ditt fjärde barn tätt inpå 3an? Jag tänker om det var det, i kombination med min lägre vikt, som gjorde att det syntes så tidigt för mig.

    Kan lugna dig med att min mage aldrig blev särskilt stor med andra barnet i slutändan. Bar henne tills hon var fullgången, men kunde dölja graviditeten mot slutet om jag skulle ha velat det. Med 1an och 3an syntes det tydligg mot slutet och hade definitivt inte gått att dölja. 

Svar på tråden Magen syns i vecka 10?