• Anonym (fundersam)

    Läkare skrev fel/för hög dos på receptet

    Hej!

    Jag vet inte riktigt var jag ska lägga in det här, men chansar. Om det är fel forum får någon admin gärna flytta till rätt. 

    Saken är den att jag sedan drygt 3 månader går på starka smärtstillande och igår behövde jag förnya mitt recept, så jag mejlade kliniken.

    Jag var väldigt tydlig med vilket läkemedel och dos: Targiniq 5 mg/2,5 mg max 3 tabletter per dag, förpackning om 28 depottabletter (samma som tidigare recept). Fick snabbt svar av ssk att hon skulle lägga mitt önskemål till läkare och några minuter senare fick jag ett sms att de skrivit ut ett recept till mig.

    Jag loggade omedelbart in på 1177 och kollade mina recept och upptäckte då att läkaren skrivit ut alldeles för hög dos, 8 ggr starkare än det jag tidigare fått! Istället för Targiniq 5 mg/2,5 mg så hade läkaren skrivit ut Targiniq 40 mg/20 mg!

    Jag mejlade direkt till kliniken och skrev att något blivit fel och bad om ett korrekt recept och fick svar av ssk att hon skulle se om hon fick tag på läkaren. En stund senare fick jag sms att de skrivit ut ett nytt recept. Så jag loggade in på 1177 igen och såg då att istället för ett nytt recept så hade läkaren ändrat det förra recept till korrekt dos etc. 

    En timme senare skrev ssk på mejl att "Nu ska det vara rätt! Trevlig helg!"

    Tänk om jag hade hämtat ut mitt recept utan att dubbelkolla och råkat få i mig 40 mg rakt av, istället för 5 mg. Min vanliga dygnsdos är 2-3 tabletter, dvs 10-15 mg och jag hade kunnat få i mig 80-120 mg! Vad hade hänt då? Var går tex gränsen för överdos? Hade jag kunnat dö eller "bara" bli förgiftad? 

    Till saken hör dessutom att jag tar antihistamin mot allergi dagligen och enligt info i bipacksedeln kan det innebära att ev biverkningar blir värre exv andningspåverkan. 

    Jag tycker det här är anmärkningsvärt och undrar vad jag kan göra? Läkarens nonchalans hade kunnat riskera min hälsa och ev mitt liv. Sen tycker jag dessutom att de (ssk) varit väldigt nonchalanta i sitt bemötande, nästan som om de inte tyckte att det var något större problem liksom. 

    Jag har googlat runt och hittat bl.a. att en vårdinrättning har ansvar enligt lag att göra en Lex Maria-anmälan vid tex sådana här händelser, men jag har anledning att misstänka att den här kliniken inte kommer att göra det. 

  • Svar på tråden Läkare skrev fel/för hög dos på receptet
  • Anonym (B)

    Du kan kontakta IVO och patientombudsmannen. Du kan fråga någon läkare om doseringen hade varit giftig eller inte, tror inte det finns så många på FL som vet så exakt om de inte äter det själva. Det är långt från säkert att det hade varit en farlig dos, många läkare kollar inte mot dina andra mediciner om de kan tas ihop eller inte. Och byt ställe.

  • Anonym (Lekman)

    Slarvigt av läkaren inte minst då det gäller narkotikaklassad medicin. 

    Du hade däremot varken dött eller blivit förgiftad för det du hade tagit hade varit inom maxdos. På fass kan man läsa: "Den högsta dagliga dosen är 160 mg oxikodonhydroklorid och 80 mg naloxonhydroklorid." 

    Men, det tar ju inte hänsyn till din allergimedicin och vad den kan göra ihop med stark dos Targiniq.

  • Anonym (f)

    Apoteket hade nog funderat och ifrågasatt men galet att det blev så fel.

  • Anonym (fundersam)

    Jag gick till apoteket i fm och rådfrågade dem. De kommer att göra en IVO-anmälan från sitt håll och jag har bestämt mig för att göra en jag med. Det är inte bara det här receptet som varit tokigt, vid två tidigare tillfällen har det tex inte stått något om dos (hur många tabletter per dag eller maxdos etc) utan bara "1 vid behov, se ordination" typ. Fast det har inte funnits något ordination att "se". Annat med som rör recept och mediciner som varit knepigt, som jag nu känner att jag ska ta ett samlat grepp om och anmäla till IVO. 

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Lekman) skrev 2024-07-20 14:38:00 följande:

    Slarvigt av läkaren inte minst då det gäller narkotikaklassad medicin. 

    Du hade däremot varken dött eller blivit förgiftad för det du hade tagit hade varit inom maxdos. På fass kan man läsa: "Den högsta dagliga dosen är 160 mg oxikodonhydroklorid och 80 mg naloxonhydroklorid." 

    Men, det tar ju inte hänsyn till din allergimedicin och vad den kan göra ihop med stark dos Targiniq.


    Fast maxdosen är ju baserat på upptrappning. Inget man ska ta rakt av. 5 mg är normal startdos enligt info. 

    När jag var på apoteket och pratade med en apotekare i fm så sa i alla fall hen att det hade kunnat gå riktigt illa om jag tagit 40 mg bara sådär. Och att alla reagerar individuellt, så det går inte att säkert säga var gränsen går från person till person. 

    Jag har i alla fall mycket stark effekt av de 5 mg 2-3 ggr/dag som jag tar. Fortfarande, efter drygt 3 månader.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (f) skrev 2024-07-20 14:44:01 följande:

    Apoteket hade nog funderat och ifrågasatt men galet att det blev så fel.


    Det är möjligt. Men hittills är den enda frågan jag fått, om ens någon, ifall jag använt det läkemedlet tidigare. 
  • Anonym (H)

    finns väldigt inkompetenta läkare. Anmäl så att det inte drabbar fler.  

  • EpicF

    Anmäla kan du alltid göra för slarver. Men läkaren har rättat till receptet med korrekt dos och då ska du inte kunna få fel. Hade du då fått fel så är det apoteket som gjort fel. 

Svar på tråden Läkare skrev fel/för hög dos på receptet