• Anonym (Att flytta hemifrån)

Flytta hemifrån

Hej!

Jag står just nu inför något svårt i mitt liv och önskar att få råd ifrån er!

jag är 24 år gammal och har min kärlek 25 mil bort. Vi har varit tillsammans med varandra nu i snart 4 år, vi har planerat att flytta ihop men ingen av oss har riktigt tagit steget att flytta så långt. I början av relationen så var jag tydlig med att om vi skulle fortsätta och flytta ihop i framtiden så skulle hon flytta till mig. Det har aldrig varit något större problem. Men nu när jag spenderat en längre tid hos henne så har jag börjat överväga om att flytta till henne. Jag mår så bra här, har haft depression ett bra tag och känner verkligen inte av något alls, tvärtom att jag får motivation att göra saker. Men för mig så är det ett stort problem.
    Min far har alltid varit dålig. När jag var 8 så försökte han ta livet av sig för han mådde dåligt efter separationen mellan min mamma och han. Under tiden då så hade hans föräldrar gått bort. Sen när jag var 16 så hittade jag han på golvet då han fått stroke. Nu håller han på att bli helt blind och kroppen hänger inte med.
    Jag har ångest i kroppen då jag inte vill lämna honom själv. Hans 2 bästa vänner gick bort för ett par år sen så han har vanliga vänner men ingen nära.

Min syster bor i närheten men dom två går inte bra ihop. Han vill att jag ska ta över huset, vilket jag vill. Men jag vill också vara med min tjej. Jag älskar hela hennes familj. Dom är så nära varandra och man känner verkligen att man är en del av familjen. Men samtidigt så vill jag inte svika min far och flytta långtifrån så ingen kan tahand om honom. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra och skulle verkligen uppskatta råd eller om någon har varit med om en liknande situation

• Svar på tråden Flytta hemifrån
  • Sommarvinden

Jag tänker att mycket handlar om vad din tjej vill. Kan hon tänka sig att flytta dit du bor? Isåfall så är det ju något att fundera på.
    Om inte hon vill det så måste du följa hjärtat och flytta - din far kommer att förstå det och ta det bra om han har hjärtat på rätta stället (det kan också hända att han inte gör det, att han är bitter och trött på livet pga alla motgångar som du räknar upp att han haft - men då kommer du inte i vilket fall kunna hjälpa honom på något bestående sätt, utan du ger på ett sätt upp ditt eget liv om du stannar)
    25 mil ör ju en bit, men inte så att man kan hälsa på rätt så ofta.
    Är det så att din syster och far "skärper till sig" om de blir lite mer utlämnade åt varandra?
    Vad har din far för behov? Är det möjligt för honom att flytta närmare dit där du vill flytta? Är det mkt praktiskt att göra så är det inte ditt ansvar utan i huvudsak hemtjönste på kommunen.
    En sak tycker jag verkligen inte du ska göra, och et är att ta över huset. Då fastnar du helt på en plats där du. Som du skrev, inte har mått så bra.
    Om ni bor där hus går att sälja så försök få din far att gå med på det, sälja och köpa en enklare bostadsrätt som han klarar av, trots förlorad syn, i närheten av dig.

Men i första hand, börja med att vara riktigt mkt på playsen där tjejen bor så att du könner att känslorns håller i sig. Och går era familjer bra ihop så ta öed dih farsgubben dit så att han kan uppleva att du trivs där och blir en hel människa på den platsen.
    Lycka till!

• Anonym (Rufus)
    Sommarvinden skrev 2024-07-20 01:42:50 följande:

Jag tänker att mycket handlar om vad din tjej vill. Kan hon tänka sig att flytta dit du bor? Isåfall så är det ju något att fundera på.
    Om inte hon vill det så måste du följa hjärtat och flytta - din far kommer att förstå det och ta det bra om han har hjärtat på rätta stället (det kan också hända att han inte gör det, att han är bitter och trött på livet pga alla motgångar som du räknar upp att han haft - men då kommer du inte i vilket fall kunna hjälpa honom på något bestående sätt, utan du ger på ett sätt upp ditt eget liv om du stannar)
    25 mil ör ju en bit, men inte så att man kan hälsa på rätt så ofta.
    Är det så att din syster och far "skärper till sig" om de blir lite mer utlämnade åt varandra?
    Vad har din far för behov? Är det möjligt för honom att flytta närmare dit där du vill flytta? Är det mkt praktiskt att göra så är det inte ditt ansvar utan i huvudsak hemtjönste på kommunen.
    En sak tycker jag verkligen inte du ska göra, och et är att ta över huset. Då fastnar du helt på en plats där du. Som du skrev, inte har mått så bra.
    Om ni bor där hus går att sälja så försök få din far att gå med på det, sälja och köpa en enklare bostadsrätt som han klarar av, trots förlorad syn, i närheten av dig.

Men i första hand, börja med att vara riktigt mkt på playsen där tjejen bor så att du könner att känslorns håller i sig. Och går era familjer bra ihop så ta öed dih farsgubben dit så att han kan uppleva att du trivs där och blir en hel människa på den platsen.
    Lycka till!

Mycket klokt och bra svar, gick själv i dessa tankebanor! 

• Anonym (Ell)

Flytta till tjejen och ta med dig din pappa. Inte till samma lägenhet/hus såklart men till samma stad.

Din pappa har ju inget som håller honom kvar så han kan ju sälja huset och köpa en anpassad lägenhet och ansöka om hemtjänst, eller om han är riktigt dålig så söker ni plats åt honom på ett boende.

Du och din tjej kommer ju ha ett mycket större kontaktnät i hennes stad och det gör det ju lättare för dig att stötta och hjälpa din pappa när du själv får stöttning och hjälp.

Det låter som att både du och din pappa skulle må bra av att komma till en ny plats och bort från dåliga minnen.

• Anonym (Ell)

Och en sak till, du sviker INTE din pappa om du flyttar iväg, det är normalt att man flyttar ut och står på egna ben. Glöm inte att du INTE är förälder till din pappa. Han är förälder till dig och borde stötta dig i att bygga upp ditt liv, oavsett om han vill bo kvar eller byta stad tillsammans med dig.

Svar på tråden Flytta hemifrån