• Anonym (.....)

    Min son avskyr sin familj

    Har en son på 10 år. Jag upplever att han mår dåligt å vet inte hur jag ska göra. 

    Dels så bråkar han och lillasyster konstant å rejält med. Oftast slåss de eller tar stryptag på varann. 

    Han säger ofta att han vill byta familj och att vi hade haft det bättre utan honom. Han har även sagt att han inte vill leva och att vi skulle ha det bättre utan honom. Det tycker jag oftast han säger när han inte får igenom nåt han vill. Har verkligen försökt prata med honom men når inte riktigt fram känner jag. 
    Han har dålig självkänsla tror jag. Det går inte säga nåt till honom utan att han tar det som kritik eller att det är riktat mot han. Spelar ingen roll hur jag pratar med honom för han vänder allt mot mig på nåt sätt. Även om jag ger beröm osv så går inte det in. 
    I

  • Svar på tråden Min son avskyr sin familj
  • Anonym (A)

    Har du försökt ta reda på vad som får honom att må dåligt? Har han kontakt med en psykolog?

  • Anonym (E)

    Här är det inte bara någon dålig självkänsla utan ett barn som mår rejält dåligt och som behöver fångas upp professionellt. Vad görs på den punkten?

  • Anonym (Barnen)

    Kartlägg och skriv upp i vilka situationer det händer att han säger att han vill byta familj och att ni skulle ha det bättre utan honom.

    Det kan vara bra att ha det tydligt för sig om ni söker stöd på BUP eller på en Barn- och ungdomsmottagning.

    Det kan också vara bra att ha full koll på hur bråken med systern uppkommer. Vad är de vanligaste anledningarna?

    En del barn har just svårt att förmedla vad de tänker och känner om olika situationer. Ibland har de inte ens koll på sina egna känslor och tankar. 

    Så kartläggningar kan hjälpa dem i vården som ni söker stöd hos att börja förstå vad det rör sig om. 

    Finns det liknande svårigheter i skolan för honom? Fråga läraren lite försiktigt, på tu man hand, om hur hon upplever att han har det och om det finns svårigheter.

  • Anonym (Men för i helv...!!)

    Ni måste omedelbart ta hjälp av BUP om barnen tar stryptag, det är oacceptabelt våld på alla sätt!!

    Man kan bli medvetslös och dö av det på bara ett par minuter om det vill sig illa.

    "Det finns inget säkert sätt att strypa någon, även ett lättare tryck runt halsen kan vara farligt. Redan efter sju sekunder kan den som utsätts förlora medvetandet. Det är hög tid att öka kunskapen om strypvåld, menar Anna Jinghede Sundwall och Erika Gyllenswärd på Polisen."

    www.hd.se/2023-11-14/sa-farligt-ar-strypvaldet-experter-varnar-2zV73/

    Ni kan orosanmäla er själva som familj för att skynda på att få hjälp, när han är våldsam mot sin familj.

    Han behöver definitivt hjälp innan någon kommer till obotlig skada.

  • Tow2Mater

    Ni tar väl inte alltid lillasysters parti vid bråken så han känner sig felbehandlad?

  • Anonym (Barnen)

    Har bråken med systern blivit mer frekventa och värre? En del barn som är mobbade ger sig på småsyskon när de kommer hem då. För att de mår psykiskt dåligt själva.

  • Anonym (Barnen)

    Man kan orosanmälan sin egen familj för att få hjälp från socialen, t.ex. för att få det familjestöd som de har, absolut.

    Men om ni vill att pojken ska bli undersökt utifrån om det finns någon depression eller någon typ av svårighet hos honom, så måste man gå till vården.
    Det vill säga till BUP eller psykolog och läkare på Barn- och ungdomsmottagning. 

    Det är olika organisationer, så socialförvaltningen kan inte bestämma att nu ska pojken ha vård snabbt.

Svar på tråden Min son avskyr sin familj