• Anonym (Hjälp!)

    Hjälp!! Gallskriker vid läggning!

    Hej! Jag behöver verkligen alla råd och tips jag kan få! 
    Detta har inte pågått länge men ja vet inte vad vi ska göra!

    Min dotter är 1 år och 2 månader gammal. 
    Jag har vart hemma med henne hela tiden, föruom att min sambo har tagit hand om henne och syskonet några kvällar i veckan så att jag kan gå och jobba vid 16.00 fram tills senaste 22.00

    Hon går ej på förskola, hon ska börja i augusti.

    Och hon sover oftast mellan 18.00-6.00.

    Men igår (torsdag) började ja jobba längre pass, alltså 7-16.
    När jag kom hem så va hon lite trött och ledsen som hon brukar vara på em.
    Sedan när det var dags för att sova så börjar hon skrika ett skrik jag aldrig hört förut, så jag tog ut henne och tänkte att hon inte va så trött, sedan försökte jag igen och igen.  Men samma sak utspelade sig. Tillslut kl 20.30 så somnade hon genom att jag sjöng en och samma visa för henne sätter 15 ggr. Hon vaknade 4.30 imorde och kunde ej somna om. Under dagen så har som sovit sammanlagt 1 timme, enligt pappan som vart hemma. Och nu står vi där igen och hon bara skriker. 
    Vet någon vad detta kan vara? Har hon ont? Rädd? Jag fattat inget just nu... 

  • Svar på tråden Hjälp!! Gallskriker vid läggning!
  • Anonym (Signe)

    Kanske en reaktion på de ändrade rutiner angående ditt jobb?
    Oftast är det vid sänggåendet just som barn i godan ro kan börja reflektera och sortera sin dag, kanske saknaden över dig gick henne att reagera så där kraftigt med gråten. 


    Hon kan alltså ha gått igenom en separationsångest då hon har varit så van vid att ha dig vid sin sida. 

    Många barn som skolans in på förskolan upplever ofta  sin första separationsångest just då.

    Var nära och ge henne det hon har behov av,trygghet är viktigast nu, att hon vet att du inte har lämnat henne för gott, för så kan små barn reagera.

  • Anonym (Hjälp!)

    Jag lägger henne säkert 4 dagar av 7. Och resterande lägger han henne. Så nej det är inte där problemet ligger. Han har lika svårt att söva henne som jag. 

Svar på tråden Hjälp!! Gallskriker vid läggning!