• Anonym (Stillsector515)

    Gravid efter provanställning?

    Gravid efter provanställning?
    Behöver höra era tankar om att försöka bli gravid när man får fast anställning efter en provanställning på 6 mån.
    Jag gick från att knappt tänka på barn till att inte kunna sluta tänka på det 😩 har längtat efter barn i mer än ett år. Min sambo och jag har varit tillsammans i 12 år, han har fast anställning och vi båda närmar oss 30år. Jag har fått ett nytt jobb för ett par månader sedan efter många års universitetsstudier. Det var många sökande men en roll som är svår att hitta vikarie till men mina arbetsuppgifter går säkert att lösa internt.
    Är det ?fel?/opassande att försöka skaffa barn nån månad efter att jag fått fast tjänst? 
    Ångrar att jag pluggade så länge, önskar att jag började jobba för två år sedan så hade jag inte varit i denna situation.
    Vi känner oss redo men jag får dåligt samvete gentemot arbetsgivaren..hjälp!
  • Svar på tråden Gravid efter provanställning?
  • Anonym (Kör!)

    Det är sånt arbetsgivare får räkna med när de anställer folk i din ålder. Och det är liksom inte ditt problem hur arbetsgivaren löser din föräldraledighet. De kommer ha flera månader på sig att lösa det. Börje 55 år kan ramla på padelbanan i morgon och bli sjukskriven i flera månader på grund av komplicerat benbrott. Det är så det är att vara arbetsgivare. 

  • Anonym (Börja)

    Börja försöka, det är långt ifrån alla som det tar sig på en gång. Det räknas som helt normalt att det ta upp till ett år innan man blir gravid, så även om ni börjar direkt när du får fast så hinner du jobba ett bra tag innan du går hem ☺️
    De flesta arbetsgivare räknar med att kvinnor runt 30 blir gravida eller aa riskerar att bli inom snar framtid. 


    Jag blev gravid typ samma dag som jag började på ett nytt jobb, plussade två veckor in 🙈 Hade dåligt samvete men var så lycklig, tyvärr gick inte den graviditeten hela vägen. Men efter ytterligare ett år så tog det sig igen 🙏❤️

  • Anonym (Hilde)

    Du ska inte ha nåt dåligt samvete gentemot arbetsgivaren, det är sånt de får räkna med.

    Sen som nämnt ovan är det ju normalt att det tar upp till ett år. Och även om det går fort så kommer du ju förmodligen jobba under större delen av graviditeten så du kommer nog hinna vara fast anställd ett tag innan det är dags att gå hem på mammaledighet. 

  • Anonym (L)

    Jag är i din situation. Jag har en provanställning som blir fast anställning snart och jag har blivit gravid nyligen. Har haft lite ångest över situationen, det är bara jag som har min roll på mitt jobb. Nu är jag i vecka 9.. 

    Jag förstår dig och har en känsla att det känns fel och har viss ångest för att berätta för min chef när det blir aktuellt. Jag har också studerat hela livet och jobbat upp mig inom mitt yrke och nu är jag 35+. Man kan inte vänta alldeles för länge heller. Jag har i alla fall landat i att jag behöver göra det som känns rätt för mig, mitt liv och min familj.

    Jobbet är inte det viktigaste här i livet och ingen kommer tacka dig för att du gjorde avkall på ditt privatliv till förmån till ditt yrke och karriär. Har du hittar rätt arbetsgivare så blir det inga problem, annars så gå vidare 😊 

  • Anonym (Stillsector515)

     


    Tack för alla peppande svar <3 Jag håller med er men det är blir en konflikt med gamla tankemönster om att jag behöver prestera i skola och jobb. Men nu vill hjärtat och kroppen något helt annat!


     


    Om det inte blir bemött bra så är det faktiskt ingen arbetsplats jag vill vara på i längden. Får ju se också hur lång tid det tar, svårt att tajma det bra oavsett känns det som :)

Svar på tråden Gravid efter provanställning?