• Anonym (Q)

    Varför blir feminism mer och mer synonymt med manshat?

    Det är min fulla övertygelse. För 10-12 år sedan så var det mer fokus på att kvinnor kan. Nu verkar det som att det handlar mer om att basha männen och det har utvecklats till något slags könskrig. Man ser det absolut här, men även i kommentarsfält på andra sociala medier.

    Håller ni med? Varför tror ni att det har blivit så?

  • Svar på tråden Varför blir feminism mer och mer synonymt med manshat?
  • Anonym (Q)


    ">


    Lyssna gärna på detta 2min långa klipp innan ni svarar.

  • Anonym (Ok)

    Män vill gärna sprida den myten, vissa kvinnor med. 


     

  • Anonym (Q)
    Anonym (Ok) skrev 2024-07-19 12:56:18 följande:

    Män vill gärna sprida den myten, vissa kvinnor med. 


     


    Så det finns inte en gnutta sanning i det påståendet menar du?
  • enfunderandeman

    Om du tänker så här. Är det bara feminister som bedriver hat emot män? Det är inte så att båda könen är rätt bra på att hata varandra på forum. Nästan alla trådar på t ex.  Flashback i relations forumet. Är skapade av män, där det mest handlar om nedlåtande saker kring kvinnor. Mycket baserat på utseende. Tjejer är antingen slampor, feta , för manliga, förbrukade etc.

    Och  jag säger det som man. Men blir även påhoppad för att vara simp och annat. Jag tycker mest  illa om hela grejen överlag.  Vi män tenderar att vara mer våldsamma och hatiska i vår natur. Tyvärr.

    Samtidigt, har begreppet "feminism" blivit så urvattnat vid det här laget att det inte länge står för vad det ska. Nämnligen lika rättigheter och värde även för kvinnor.

    Fortfarande existerar löneskillnader emellan män och kvinnor. Kvinnor gör mest i hushållen och tar hand om barnen mest. Dom förlorar dessutom ekonomiskt på att skaffa barn. Allt detta är forskning. Om det vore så bra? Skulle väl aldrig detta komma på tals så ofta, som det faktiskt gör. 

    Barnafödandet minskar kraftigt. Och en del av lösningen ligger i att vi män måste börja se till att kvinnor får det lika bra. Något är ju uppenbarligen fel fortfarande. Annars skulle det inte se ut som det gör.

    Sen finns det kvinnor som hatar män. Men det har inte direkt med den rätta meningen av ordet feminism att göra. Vilket just är samma rättigheter och värde. Jag upplever fortfarande att män hatar, I större utsträckning 
    Jag försöker tänka på hur jag beter mig emot kvinnor. Mina vänner, systrar och systerdöttrar.  För jag VET, att det här aldrig kommer gynna våran relation till kvinnor.

  • Anonym (Anc)

    Det är bara en influencergrej.

    De flesta av oss, män som kvinnor, älskar det andra könet. Även influencarna gör det men det blir bättre content att provocera.

  • Anonym (Ji)
    Anonym (Ok) skrev 2024-07-19 12:56:18 följande:

    Män vill gärna sprida den myten, vissa kvinnor med. 


     


    Jag håller med. Hör mest hysteriskt ylande om feministiskt manshat från kvinnohatarna som skyller på feminismen. Offerkoftor. De behöver inte ens handla om feminism heller. Verkar som den röda tråden är kvinnor-som-har-åsikter, inte feministiska åsikter nödvändigtvis.
  • Anonym (Mr Basha strikes again)

    Bara en liten grupp män som klagar på detta. TS inkluderad.

  • Anonym (Ok)
    Anonym (Q) skrev 2024-07-19 12:57:41 följande:
    Så det finns inte en gnutta sanning i det påståendet menar du?

    Nej. Att enskilda kvinnor hatar män gör inte feminism synonymt med manshat. 


     

  • Tecum
    enfunderandeman skrev 2024-07-19 13:16:07 följande:

    Om du tänker så här. Är det bara feminister som bedriver hat emot män? Det är inte så att båda könen är rätt bra på att hata varandra på forum. Nästan alla trådar på t ex.  Flashback i relations forumet. Är skapade av män, där det mest handlar om nedlåtande saker kring kvinnor. Mycket baserat på utseende. Tjejer är antingen slampor, feta , för manliga, förbrukade etc.

    Och  jag säger det som man. Men blir även påhoppad för att vara simp och annat. Jag tycker mest  illa om hela grejen överlag.  Vi män tenderar att vara mer våldsamma och hatiska i vår natur. Tyvärr.

    Samtidigt, har begreppet "feminism" blivit så urvattnat vid det här laget att det inte länge står för vad det ska. Nämnligen lika rättigheter och värde även för kvinnor.

    Fortfarande existerar löneskillnader emellan män och kvinnor. Kvinnor gör mest i hushållen och tar hand om barnen mest. Dom förlorar dessutom ekonomiskt på att skaffa barn. Allt detta är forskning. Om det vore så bra? Skulle väl aldrig detta komma på tals så ofta, som det faktiskt gör. 

    Barnafödandet minskar kraftigt. Och en del av lösningen ligger i att vi män måste börja se till att kvinnor får det lika bra. Något är ju uppenbarligen fel fortfarande. Annars skulle det inte se ut som det gör.

    Sen finns det kvinnor som hatar män. Men det har inte direkt med den rätta meningen av ordet feminism att göra. Vilket just är samma rättigheter och värde. Jag upplever fortfarande att män hatar, I större utsträckning 
    Jag försöker tänka på hur jag beter mig emot kvinnor. Mina vänner, systrar och systerdöttrar.  För jag VET, att det här aldrig kommer gynna våran relation till kvinnor.


    För t ex 50 år sedan var samhället mycket mer ojämnställt men det hindrade inte kvinnor att föda barn, snarare tvärtom. En singelkvinna med jobb, även med låg lön, hade det mycket bättre ställt ekonomiskt än en hemmafru som var beroende av maken. Så det är nonsens att påstå att dagens relativt små skillnader i jämställdhet skulle vara orsaken till det minskande barnafödandet. Men det är alltid lätt att skylla allt ont på männen...

    Orsaken är dels världsläget med krigshot, gängkriminella och klimatkaos men ffa människors ökade bekvämlighet, ökad jämställdhet och kvinnor ekonomiska oberoende. Det är jobbigt med barn...
  • Anonym (internet)

    Det har onekligen blivit mycket könskrig i Sverige där det används feministiskt inspirerad retorik som vapen, men det är närmast uteslutande ett internetfenomen. Går man utanför den pseudovärlden, fungerar allt som vanligt och folk har inte alls samma behov av att markera kompromisslösa ställningstaganden.

  • Anonym (apskaft)

    Det är bara en liten klick sorgliga män som vill ha det till det.

    Jag kan vanligen inte skriva en åsikt jag har om något överhuvudtaget på flash utan att bli kallad "vänster" och "feminazi" av några bisarra individer. Och då röstar jag höger och har en massa åsikter som inte är i närheten av vänster, så jag tycker mest att de männen är löjliga.

    Men de finns också bara på internet, vad jag har märkt.
    I verkligheten möter jag av någon underlig anledning bara män som kan diskutera utan att bete sig som papegojor i foliehatt så fort någon har en annan åsikt.

  • Anonym (Upp)

    För 10-12 år sedan hävdade redan en del män att feminism var lika med manshat.

  • Postman

    Känns som att hat och förakt emot andra grupper har ökat markant på internet de senaste åren. Många hävdar att det finns kvinnohat/förakt och tror att botmedlet då är manshat/förakt. Kvinnor tar gärna efter det män gör också, kanske därför. 

  • Anonym (Pappa)

    Det finns olika grupper av feminister. De med mer extrema åsikter tillhör en minoritet men hörs väldigt mycket.

  • Anonym (Ji)
    Anonym (apskaft) skrev 2024-07-19 19:58:31 följande:

    Det är bara en liten klick sorgliga män som vill ha det till det.

    Jag kan vanligen inte skriva en åsikt jag har om något överhuvudtaget på flash utan att bli kallad "vänster" och "feminazi" av några bisarra individer. Och då röstar jag höger och har en massa åsikter som inte är i närheten av vänster, så jag tycker mest att de männen är löjliga.

    Men de finns också bara på internet, vad jag har märkt.
    I verkligheten möter jag av någon underlig anledning bara män som kan diskutera utan att bete sig som papegojor i foliehatt så fort någon har en annan åsikt.


    Ja, vanliga män beter sig inte så polariserande. Somliga män på nätet ser manshatande feminister bakom varje krök, uttrycket feminist ( vänster, feminazi, vänsterbliven eller vänsterfeminist) säger mer om personen som slänger med sånt grundlöst. Ser det ofta i diskussioner som inte ens handlar om feminism eller politik.
  • Anonym (Q)
    Anonym (internet) skrev 2024-07-19 19:44:18 följande:

    Det har onekligen blivit mycket könskrig i Sverige där det används feministiskt inspirerad retorik som vapen, men det är närmast uteslutande ett internetfenomen. Går man utanför den pseudovärlden, fungerar allt som vanligt och folk har inte alls samma behov av att markera kompromisslösa ställningstaganden.


    Det håller jag med om, det är framförallt ett internetfenomen. Det är värst på nätet. Dom som skriver att det inte existerar är bra naiva.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ji) skrev 2024-07-19 21:46:29 följande:
    Ja, vanliga män beter sig inte så polariserande. Somliga män på nätet ser manshatande feminister bakom varje krök, uttrycket feminist ( vänster, feminazi, vänsterbliven eller vänsterfeminist) säger mer om personen som slänger med sånt grundlöst. Ser det ofta i diskussioner som inte ens handlar om feminism eller politik.
    Det går även åt andra hållet. Personer som slänger sig med begreppen incels, toxisk maskulinitet, mansplaining, det elaka patriarkatet osv. Även uttrycket vanliga män, bra , män, normala män osv är vanligt för att försöka markera hur en man ska vara och tycka.
  • Anonym (Mr Basha strikes again)
    Anonym (Q) skrev 2024-07-21 18:27:03 följande:
    Det går även åt andra hållet. Personer som slänger sig med begreppen incels, toxisk maskulinitet, mansplaining, det elaka patriarkatet osv. Även uttrycket vanliga män, bra , män, normala män osv är vanligt för att försöka markera hur en man ska vara och tycka.
    Varför får man inte använda mansplaining?
  • Anonym (Ji)
    Anonym (Q) skrev 2024-07-21 18:27:03 följande:
    Det går även åt andra hållet. Personer som slänger sig med begreppen incels, toxisk maskulinitet, mansplaining, det elaka patriarkatet osv. Även uttrycket vanliga män, bra , män, normala män osv är vanligt för att försöka markera hur en man ska vara och tycka.
    Man kan använda feminism som uttryck när saker faktiskt handlar om feminism. Slänga ut feminism som ett synonymt med manshat är ett exempel på osakligt könskrigande.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ji) skrev 2024-07-21 19:20:13 följande:
    Man kan använda feminism som uttryck när saker faktiskt handlar om feminism. Slänga ut feminism som ett synonymt med manshat är ett exempel på osakligt könskrigande.
    Även Emma Watson tycker uppenbarligen det. Så det är inte en åsikt eller en betraktelse man bara slänger ut.
Svar på tråden Varför blir feminism mer och mer synonymt med manshat?