• Anonym (Ts)

Munherpes

Jag har haft munherpes sedan jag var 12 år. Är idag 40 år. Jag har haft utbrott nästan varje månad detta året och mår dåligt över det. Har medicin som jag tar vid känningar, men inte alltid jag hinner känna det. 

Jag undviker argininrik mat, röker ej, äter p piller, så jag har ingen ägglossning. Dock har jag ofta en oro över utbrott vilket  kanske triggar. Börjar undra om mitt immunförsvar är nedsatt? 

npgon mer som lider sv herpes? 

• Svar på tråden Munherpes
  • Anonym (Samma)

Men vad jobbigt. Jag hade likadant dig en gång i tiden Och i många år. Jag började ta Aciclovir i förebyggande syfte (en per dag) så lugnade det ner sig. Numer behöver jag bara ta medicin vid utlandsresor (mkt sol) annars har jag inga utbrott. 

ska finnas bättre medicin numer som heter Valaciclovir men det har jag inte provat. Många har iaf blivit hjälpta av detta.
    begär att få medicin i förebyggande syfte så kommer de lösa sig
    lycka till

• Anonym (Annie)

Jag har haft herpesblåsor sedan barnsben men ju äldre jag har blivit desto bättre har det blivit med färre utbrott.
    Min dotter har också åkt på det och hennes blåsor sätter sig nära ögat,så jobbigt.
    Men jag har kommit på ett trick och det är att så fort jag känner av sticken så tar jag en bomullspad med alsolsprit på och lägger mot pirret, ibland kan jag inte göra det på en gång men det funkar på så sätt att det torkar ut blåsan och hindrar att fler blåsor dyker upp, jag stoppar alltså utvecklingingen att blåsorna blir fler och så läker det snabbare.
    Testa! 

kanske du även ska tänka på din tarmhälsa och stress.
    Mycket ligger i hur livet ser ut för övrigt med stress och kosthållningen.

• Anonym (Ts)

Tack snälla ni för tips. 

Sover sisodär. Ofta en inre stress/ oro över utrbrott,en det kommer typ aldrig vid förkylning som på de flesta andra. 

Ska testa detta med alsolsprit vid tillfälle. Jag har haft herpes sen jag var barn. Mima föräldrar eller syskon hr aldrig haft utbrott. Försöker vara noga med spf, äter tillskott i form av lysin, d, c vitamin och zink, men trots detta fåt jag utbrott. 

Har stått på långkur för många år sedan och vill minnas det fungerade väl. Ska nog diskutera detta med läkare.
    På mig har utbrotten istället ökat med åren, och de kommer aldrig endast på samma ställe, så det flyttar runt och känner inte alltid klassiska stick/ pirr heller. Känns så jobbigt och skäms nästan att jag beklagar mig men lider av detta eftersom det på senaste tiden kommit så ofta. 

Återigen, tack snälla ni för svar och tips, det värmer

Svar på tråden Munherpes