• Anonym (Journal)

Kan vårdgivare se allt i journalen?

Om man går på ett ställe och sen går till ett annat ställe (i samma stad), kan de två ställena se varandras anteckningar i min journal? Jag tillhör region Skåne.

• Svar på tråden Kan vårdgivare se allt i journalen?
  • Anonym (Ja)

Om du gett samtycke till sammanhållen journalföring, så kan läkare i hela landet se din journal om de vårdar dig.

• Anonym (Mimi)

Som ovan säger, bara om du gett ditt samtycke.

Vem som helst får inte bara gå in i din journal och allting loggas. Du kan även begära ut loggarna så får du namn på alla som jobbat med journalen (dock har ju alla inte läst den utan kanske bara gjort någon anteckning).

Vi som jobbar i journaler får tex inte gå in i vår egen eller våra anhörigas och vi avråds starkt från att dokumentera i vänner och bekantas. 

Att gå olovligen in i någons journal kan leda till sparken, böter eller fängelse, så detta ses mycket allvarligt på.

• Anonym (Journal)
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-18 19:57:28 följande:

Om du gett samtycke till sammanhållen journalföring, så kan läkare i hela landet se din journal om de vårdar dig.

Anonym (Mimi) skrev 2024-07-18 20:05:07 följande:

Vem som helst får inte bara gå in i din journal och allting loggas. Du kan även begära ut loggarna så får du namn på alla som jobbat med journalen (dock har ju alla inte läst den utan kanske bara gjort någon anteckning).

Vi som jobbar i journaler får tex inte gå in i vår egen eller våra anhörigas och vi avråds starkt från att dokumentera i vänner och bekantas. 

Att gå olovligen in i någons journal kan leda till sparken, böter eller fängelse, så detta ses mycket allvarligt på.

Tack så jättemycket för era svar! Hur vet jag om jag gett samtycke? Jag tror inte att jag har gjort det, men jag har inte alltid så bra koll på sånt.. 😔 Om jag inte har gjort nånting, alltså inte gett nåt speciellt samtycke, men inte heller gjort några spärrar av något slag, kan de läsa varandras anteckningar då?

Det låter ju bra det med att det loggas, vem vänder man sig till för att få en sån logg?
  • Anonym (Mimi)
    Anonym (Journal) skrev 2024-07-18 21:58:55 följande:
    Anonym (Mimi) skrev 2024-07-18 20:05:07 följande:

Tack så jättemycket för era svar! Hur vet jag om jag gett samtycke? Jag tror inte att jag har gjort det, men jag har inte alltid så bra koll på sånt.. 😔 Om jag inte har gjort nånting, alltså inte gett nåt speciellt samtycke, men inte heller gjort några spärrar av något slag, kan de läsa varandras anteckningar då?

Det låter ju bra det med att det loggas, vem vänder man sig till för att få en sån logg?
    Är det samma region kan alla läsa. Är det olika används något som heter NPÖ och där måste man ge samtycke.

Läkare läser bara din journal om de måste för att kunna ge rätt vård.

Du kan spärra delar av din egen journal om du vill. Men går du tex till vårdcentralen för ett hudutslag så har de givetvis inte rätt att läsa tex sjukhusets journalanteckningar.

Ring din vårdgivare och kolla med dem hur du får ut loggarna. Men tänk på att alla namn du får inte betyder att de varit inne och läst utan det loggas bara man har journalen på sin lista tex när man jobbar som medicinsk sekreterare. Är det något speciellt namn du letar efter blir det lättare tex om du vill kolla om läkare på vc läst din sjukhusjournal.
  • Anonym (Journal)

Det går inte att citera... men stort tack igen, Mimi! 🙏❤️

Svar på tråden Kan vårdgivare se allt i journalen?